Silje digger å verve

TAR ORDET: Superverver Silje Solheim er ikke redd for å ta ordet. Her er hun på talerstolen under landskonferansen for ungdom i 2017. (Foto: Martine Grymyr)

På to og et halvt år har 24 år gamle Silje Solheim vervet over 80 studenter på NTNU Gjøvik. – Jeg veit egentlig ikke helt hva som gjør meg til en god verver, men jeg trives utrolig godt når vi står på stand, sier hun, og deler gjerne vervetips.

12.02.2019 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 21.03.2019

Silje er nestleder av ungdomsutvalget i Fagforbundet Oppland, sitter i studentutvalget til Fagforbundet ved NTNU Gjøvik, og regelrett digger å verve.

– Jeg tror det er viktig at fag møter fag, og at engasjerte studenter er med på høgskoler og universiteter. Siden jeg selv er student innen helse, synes jeg det er mye lettere å verve studenter som studerer det samme som meg.

Synlig på Campus

Helt siden hun begynte å studere på NTNU Gjøvik for to og et halvt år siden, har Solheim jobbet for å gjøre Fagforbundet mer synlig på campus.

– Det er utrolig morsomt å møte nye mennesker når vi står på stand, og fortelle dem om alt vi gjør. Og så er det jo veldig viktig, for jo flere medlemmer vi er, jo sterkere er vi – sammen. Jeg må også nevne at jeg hadde ikke kommet hit jeg er i dag uten alle de flinke fagforeningskameratene jeg har. Det er de som har lært meg alt jeg kan, forteller Solheim, og fortsetter:

– Mange av de jeg møter ønsker å høre om hva Fagforbundet gjør. I tillegg pleier jeg å fortelle mye om de ulike forsikringene i LOfavør, da spesielt at innboforsikringen er gratis for studentmedlemmer. Et annet godt argument er viktigheten av å være forsikret i arbeidslivet, og hvor vondt og vanskelig det kan være å stå i en konflikt på arbeidsplassen alene. Jeg mener også at det er viktig å opplyse om andre tilbud man får som medlem, som for eksempel ulike fagkvelder og Fagforbundet Ungs sommerfestival, sier Solheim.

Siljes vervetips

• Vær blid og imøtekommende når du står på stand eller er på arbeidsplassbesøk.
  • Si hei til alle som kommer forbi, slik blir det lettere å innlede en samtale.
  • Lær deg litt om historien til fagbevegelsen, slik at du kan formidle viktigheten av arbeidet vi gjør.
  • Vær ærlig; Er det noe du ikke kan svare på så kan du alltids ringe en venn.
  • Tenk visuelt; Standen skal ha mye stæsj, men samtidig være ryddig.
  • Stå sammen med andre i like t-skjorter eller gensere slik at dere utgjør en enhet.