Lager rufsete, sjarmerende og nyttig podcast for tillitsvalgte

Podcast i farta: Barndomsvenner, tillitsvalgtkollegaer og nå radiopratere f.v. leder og hovedtillitsvalgt for Fagforbundet Kongsvinger, Petter Berg, og tillitsvalgt i Kongsvinger kommune, Vegard Midtskogsæter. (Foto: Petter Berg)

– Vi er to slappe karer som jobber over snittet mye – en designer og en gamer, med diverse tillitsverv. Slik innleder Petter Berg og Vegard Midtskogsæter den aller første episoden av arbeiderpodcasten.

07.02.2019 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 08.02.2019

De to karene på Kongsvinger har startet opp en egen arbeiderpodcast. De er begge tillitsvalgte i Fagforbundet. Temaene de bygger på, er rett og slett sånne ting de får mange spørsmål om som tillitsvalgte.

Ble inspirert av Foreldrerådet

– Jeg har lang reisevei til jobb og har sjøl hørt mye på podcast. Spesielt Foreldrerådet har jeg hatt nytte av og jeg ble fort fascinert over hvor nyttig noe så enkelt kan være, forteller leder i Fagforbundet Kongsvinger, Petter Berg.

Derfra var veien kort til å tenke podcast i forhold til fagorganisering. Berg spurte kompisen Vegard Midtskogsæter, som også er tillitsvalgt i Fagforbundet – og teknologioptimist. Han fikk ja med en gang.

– For oss er det viktig å ikke begrense podcasten når det gjelder lyttere. Det aller viktigste for oss er at folk fagorganiserer seg, og her kan både tillitsvalgte og vanlige folk få svar på typiske spørsmål en måtte ha rundt arbeidsforhold, som for eksempel overtidsregler og ferieloven, forteller Petter Berg.

Eller, som de selv formulerer målgruppa i den første episoden:

Idealpersonen vår er jo den som jobber på gulvet, som gjør en viktig jobb. Er du arbeidsgiver så kan du slå av, he, he.

Fingrene i jorda

Som fagforeningsleder med en makker som er plasstillitsvalgt i kommunen, har de fingrene godt nedi jorda når det gjelder å finne relevante temaer. Podcasten spilles inn i rådhuset på Kongsvinger. De har brukt fagforeningskontoret, men siden det er på deling med Sykepleierforbundet og Utdanningsforbundet, må det ofte improviseres.

Petter Berg

– Lydkvaliteten har vært litt avhengig av hvilket møterom som er ledig, humrer fagforeningslederen.

I de tre første episodene er det Petter og Vegard som snakker, men etterhvert som temaene blir mer kompliserte og spissa, vil de invitere inn folk med ulik fagkompetanse.

– Til neste episode, som skal spilles inn 8. februar, har vi invitert med hovedverneombudet og vi skal gå nærmere inn på rollen som verneombud, forteller Berg.

Tida flyr når to kamerater snakker om viktige ting

Både Petter Berg og Vegard Midtskogsæter jobber som kinomaskinister. Så langt har de valgt temaer de føler seg trygge nok på til å kunne snakke om på egen kjøl: «Hvordan finne lovverk på internett», «Overtid» og «Har jeg krav på fast stilling».

– Det var overraskende lett å snakke på denne måten. Tida flyr og plutselig er hele episoden i boks.

Når det gjelder å ha en god tone seg imellom, blir de nok også hjulpet av at de har kjent hverandre siden barndommen.

– Vi ønsker ikke å være blodseriøse hele tida, derfor holder vi en litt køddete tone. Ellers kan det fort bli kjedelig å høre på i en halvtime.

Nysgjerrig? Her kan du høre alle episodene av arbeiderpodcasten

Sjekk også Frifagbevegelse sin podcast: RØRSLA