Bli kjent med hvem din kommune kjøper tjenester fra og hvor mye penger de bruker

Illustrasjon fra Lørenskog kommune.

Illustrasjon fra Lørenskog kommune. (Foto: Jan Lillehamre)

Leverandørdatabasen samler inn informasjon fra kommunenorge om hvilke bedrifter som fakturerer hver enkelt kommune. Er du spent på hva som skjer i din kommune og du ønsker å vite mer, kan du få hjelp fra Fagforbundets samfunnsøkonomiske fagenhet.

04.10.2018 av Sidsel Schade
Sist oppdatert: 17.10.2018

Hva er leverandørdatabasen?

Kommunal rapport har siden 2013 samlet inn informasjon fra kommunenorge om hvilke bedrifter som fakturerer hver enkelt kommune i Norge. Basen inneholder data over hvilke bedrifter dette er og hvor mye de har fakturert hver kommune.  Det er også mulig å få informasjon om hvilket tjenesteområde kommunen har kjøpt tjenester, samt bransjeoversikter. Alle data er mulig å sette sammen på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå.

Fagforbundet har fortsatt sitt abonnement på en lisens. Formålet er å informasjon om hvordan kommunenes og dermed fellesskapets ressurser brukes.

Data fra basen gir grunnlag for dybdeanalyser og er nyttig på flere måter, blant annet for å bli kjent med økonomien, økonomistyringen i egen kommune og omfanget av private leverandører, og dermed argumenter for egenregi samt verving.

Et eksempel – Helse- og omsorg 2017

I 2017 kjøpte norske kommuner helse- og omsorgstjenester for 7,5 milliarder uten merverdiavgift. 340 kommuner kjøpte denne type tjenester i større eller mindre grad. I figuren under vises de 10 største aktørene innen helse og omsorg. Som figuren viser leveres også tjenester til andre områder i kommunene fra de samme aktørene. Her er det viktig å være oppmerksom på at aktører som organiserer sine tjenester i en selskapsstrukturs vises per enhet, og ikke samlet.

Bruk av databasen

Leverandørdatabasen har blitt vist for tillitsvalgte i ulike fora tidligere. Da har grunnlaget for basen blitt gjennomgått og mulighetene har blitt vist samtidig som styrker og svakheter i systemet er diskutert. Ved publisering av tall for 2017 er det gjort endringer. Forbedringer og forenklinger, også noen begrensninger. For de som har benyttet databasen tidligere er det vesentlig å være klar over disse endringene.

For å få et godt resultat er det fortsatt vesentlig å koble lokalkunnskap med kunnskap om kommuneøkonomi. Uten lokalkunnskap har tallene liten verdi og med mulighet for feil konklusjoner. De tillitsvalgte kjenner sine utfordringer og hva som er behovet.

Disse kan hjelpe deg å hente ut tall og analyser:

Er du spent på hva som skjer i din kommune og du ønsker å vite mer, vil vi bistå med presentasjonen av tall for 2017, uttrekk av data på ønsket nivå og tolking av disse. Ta kontakt med:

Fanny Voldnes eller Sidsel Schade, som jobber med samfunnsøkonomi i Fagforbundets avdeling Politikk og samfunn.

Fanny.Voldnes@fagforbundet.no - mobil 415 56 805

Sidsel.Schade@fagforbundet.no – mobil 915 19 477