Prosjekt ny organisering av kirken

DSC_0178

Kirkemøtet har bedt Kirkerådet om å legge fram en konkret plan for arbeidsgiverorganisering og den øvrige kirkeordning. Målet er en arbeidsgiverlinje og fornying av struktur for styre og ledelse.

11.11.2020 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 24.11.2020

Dessverre har Kirkerådet valgt å etablere et prosjekt for å løse utredningsoppdraget. Dette har ført til at en ordinær dialog mellom partene og ivaretagelsen av medbestemmelse har blitt satt på vent til prosjektutvalget leverer sin rapport og kirkemøtet konkluderer. Selv om Fagforbundet er kritisk til denne måten å løse oppgaven på, må vi gjøre vårt for å påvirke slik at hensynet til våre medlemmer ivaretas. Fagforbundet må og arbeide for gjennomslag for vår kirke- og gravferdspolitikk.

Med yrkesseksjonsleder May-Britt Sundal i spissen holder Fagforbundet kontakten med ledelsen for utredningsprosjektet og det jobbes internt i forbundet for se hvilke utfordringer medlemmene vår i Den norske kirke står i, hvordan ulike modeller vil slå ut og hvor Fagforbundet skal sette inn trykket i utformingen av fremtidens kirke.

Slik organiseres prosjektet

Kirkerådets prosjekt er organisert med et hovedutvalg som skal levere en rapport med anbefalinger til Kirkemøtet. Under hovedutvalget har det vært fire arbeidsgrupper som har arbeidet med følgende tema:
1. Arbeidsgiverorganisering
2. Biskopens rolle
3. Valgordninger
4. Forholdet kirke-kommune

Arbeidsgruppene leverte sine rapporter tidlig i oktober. Hovedutvalget vil ta disse rapportene med seg i den videre utredningen, men er ikke forpliktet på å følge eventuelle anbefalinger fra undergruppene.

Hovedutvalgets ledelse har hatt flere møter med kirkelige rådsmedlemmer og ansatte i begge arbeidsgiverlinjer. Innspillene fra disse møtene blir presenter for hovedutvalget og tas med i utredningsarbeidet sammen med rapportene i fra arbeidsgruppene.

Hovedutvalget leverer sin rapport til kirkerådet innen 28. februar 2021

Tidslinje

Våren 2021

På Kirkerådets møte i mars 2021 behandles utkast til høringsdokument. Det gjennomføres en bred høring og åpne konsultasjoner med utgangspunkt i Kirkerådets forslag.

Høsten 2021

Kirkemøtet får en orientering om arbeidet med kirkeordning.

På Kirkerådets møte i desember 2021 behandles saken for andre gang.

Vinteren 2022

Kirkerådet avgir sin innstilling til Kirkemøtet 2022.

Bispemøtet vedtar i februar 2022 sin uttalelse til Kirkerådets innstilling.

Våren 2022

Kirkemøtet 2022 - Kirkemøtet gjør et prinsippvedtak om arbeidsgivermodell og øvrige ordninger og gir Kirkerådet i oppgave å utforme konkrete bestemmelser til Kirkemøtet 2023.