Gi ungdommen et tilbud

OSSnr6_2004_s4.jpg

OSSnr6_2004_s4.jpg (Foto: Fagforbundet)

Her er et leserinnlegg dere kan sende inn til lokalavisa. Legg gjerne inn lokale eksempler og gjør om på teksten så den passer til dere.

02.04.2020 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 21.04.2020

Oppfordring til kommuner med fritidsklubber og kommunalt ansatte ungdomsarbeidere: ta i bruk ansatte og lokaler! Gjør det for ungdommen deres.

Ungdom og fritid - Landsforeningen for fritidsklubber og ungdomshus, har sjekket med et stort antall medlemsklubber om situasjonen rundt i landet. Det viser seg at mange driver digitalt ungdomsarbeid, og når ut til en del ungdom med dette. Mange klubbansatte er tilgjengelig på telefon og sosiale medier, men opplever at det ikke er så mange som tar kontakt. Ungdomsarbeiderne arrangerer konkurranser, konserter og mye annet på nett dersom de har tilgang på utstyr og kompetanse til å bruke det. Dette er dessverre svært varierende rundt om i landet.

I noen kommuner er klubbarbeidere satt til vasking og vedlikehold av egne lokaler. Andre er flyttet over til annen kommunal virksomhet. Sånn måtte det bli, men nå nærmer vi oss derimot påske og de fleste skoleansatte, både miljøarbeidere og lærere tar påskeferie. Barnehagebarn og skolebarn med ekstraordinært behov vil nok få et tilbud, men svært mange barn og unge er overlatt til seg selv. Barn og unge som fortjener å bli sett i denne vanskelige tiden.

Ungdomsarbeidere burde inngå i et mer systematisk oppsøkende miljøarbeid i samarbeid med utekontakter, helsestasjon for ungdom og andre aktuelle parter. For mange ungdommer vil et slikt tilbud være «redningen» i en usikker situasjon, og bidra til at den enkelte opplever større kontroll og mestring i en kaotisk hverdag. Ungdomsarbeiderne er vant til å organisere aktiviteten sammen med de unge, og bør også kunne finne fram til aktiviteter og samværsformer samtidig som ivaretar kravet til smittevern. Dette kan eventuelt gjennomgås sammen med kommunens smittevernansvarlige.

Det viktigste nå er at ikke en stor gruppe ungdommer mister fotfestet i de ukene med nedstenging som gjenstår.