Samefolkets dag

Gratulerer med samefolkets dag 6. februar

Gratulerer med samefolkets dag 6. februar (Foto: Fagforbundet)

Samenes nasjonaldal er 6. februar og vi har spurt leder av yrkesseksjonen kirke, kultur og oppvekst, May-Britt Sundal, om hvorfor det er viktig at vi som forbund markerer denne dagen.

04.02.2020 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 19.02.2020

- Fagforbundet har mange medlemmer blant den samiske befolkningen og det er viktig for oss å markere samenes nasjonaldag med de. De ulike samiske språkene og kulturen er så flott og viktig å ivareta, og det ønsker vi som forbund å bidra til, sier Sundal.

Nasjonaldagen er felles for alle samer i Norge, Finland, Sverige og Russland. Datoen er valgt på grunn av det første samiske landsmøtet som ble avholdt 6. februar 1917. Første gang nasjonaldagen ble feiret var i 1993.

Det er en dag for feiring, men også en viktig dag for å informere om samisk språk og kultur. Vi spurte Sundal hvordan Fagforbundet kan bidra til å styrke samenes rettigheter.

- Vi kan bidra med å spre informasjon og kunnskap til våre tillitsvalgte og medlemmer. Vil oppfordre våre foreninger om å lytte til den samiske befolkning om utfordringene de står ovenfor både lokalt og nasjonalt. Vær med på å synliggjøre disse ovenfor egne medlemmer og politikere.

Lihkku beivvin!