Kartlegging av kultursektoren i kommunene

OSSnr5_2004_s16.jpg

OSSnr5_2004_s16.jpg (Foto: Titti Brun)

Telemarksforskning gjennomfører nå på oppdrag fra Fagforbundet og Norsk Kulturforum et forskningsprosjekt for å kartlegge kompetanse og organisering av kulturfeltet i kommunene. Rapporten blir lansert i Oslo 26. november.

25.10.2019 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 29.01.2020

På oktoberkonferansen til yrkesseksjonen fikk vi besøk av Kristine Persdatter Miland som er forsker på prosjektet. Der ga hun smakebiter fra rapporten som blir lansert 26. november kl. 08.30 på Kulturhuset i Oslo. Lanseringen blir strømmet her: Lansering av rapporten: "Kulturens rolle i kommunene".

Det er flere spørsmål Fagforbundet og Norsk Kulturforum håper å få svar på av Telemarksforkning. Hvordan spiller organiseringen av kultursektoren inn på kulturens rolle og bevilgninger i kommunene. Hvordan vil en sterk eller svakere kultursektor påvirke lokal samfunnsbygging og kommunen som helhet. Det vil avdekkes forskjeller i kulturens rolle og stilling rundt om i landet.

Kunnskapen som prosjektet vil gi oss skal benyttes av Norsk kulturforum til å arbeide for å styrke rammebetingelsene til den lokale kultursektoren. Vi i Fagforbundet ønsker å bruke det til å styrke yrkesgruppens rammevilkår.

Tre trinn opp til politisk ledelse

Telemarksforskning har fått svar fra 280 kommuner som gir en svarprosent på 75 prosent. Svarene fra undersøkelsen vil derfor være representativ for alle kommunene i landet.

Over 90 prosent svarer at de har kommuneplaner der kultur inngår. Det er store variasjoner i hvordan kulturfeltet organiseres administrativt og hvilke politiske utvalg som sitter med ansvaret for oppfølging. 56 prosent av de som har svart på undersøkelsen sier at de har tre trinn opp til politisk ledelse.

Kulturarbeideren er en 48 år gammel kvinne

Kristine Miland fortalte at den typiske ansatte i kulturadministrasjonen er en kvinne på 48 år som har jobbet 10 år i stillingen. Oftest har hun lengre erfaring fra kultursektoren og mest sannsynlig kulturfaglig bakgrunn fra høyere utdanning. Det er i tillegg stor sannsynlighet for at hun jobber i en tverrfaglig enhet i kommunen med for eksempel oppvekst