Nordland først ute med viktig partnerskap mot mobbing

(Foto: Nordland Fylkeskommune)

22. august gikk flere samfunnsaktører sammen i Norges første regionale partnerskap mot mobbing. Partnerskapet skal ha en mobbeforebyggende innsats fra barnehagenivå opp til høgskole- og universitetsnivå.

03.09.2019 av Pressemelding fra Nordland Fylkeskommune
Sist oppdatert: 02.10.2019

- Vi vet at mobbing ikke er noe som foregår på en isolert arena. Det skjer i barnehagen, på skolen, i fritidsklubber, på nett og ellers i lokalsamfunnet. Derfor er jeg veldig glad for at vi har fått med oss så mange store aktører til å forplikte seg til å ta sin del av samfunnsansvaret i kampen for et mobbefritt Nordland sier mobbeombud Lasse Knutsen.

Fylkesmannen i Nordland, Nord universitet, KS Nord-Norge, Norges idrettsforbund Nordland, PBL, Fagforbundet og Elevorganisasjonen er partene som har inngått partnerskapet sammen med fylkeskommunen. De har hver for seg laget egne mobbeforebyggende tiltak som de skal jobbe med.

Mobbing – på liv og død

- For oss har det vært viktig å ha konkrete tiltak som vi forplikter oss til å gjennomføre.  Partnerne representerer ulike arenaer og nettverk og har hatt egne arbeidsgrupper som har jobbet frem tiltak tilpasset egen organisasjon sier Knutsen. - Jeg har virkelig tro på at vi i felleskap har mulighet til å kunne gjøre en forskjell. Konsekvensene for den enkelte som blir utsatt for mobbing kan være helt fatale. Det må vi ikke glemme.