En skolefritidsordning for alle

Her er et leserinnlegg som du kan sende inn til din lokalavis. Send det inn slik det står eller gjør endringer og legg inn informasjon om lokale forhold. Lykke til!

13.08.2019 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 03.09.2019

En skolefritidsordning for alle

Skolefritidsordningen (SFO) har mye å si i hverdagen til mange barn. Dessverre er det ikke slik for alle. Det er enorme forskjeller i prisen for plass i skolefritidsordninga, og i flere kommuner koster det nær 4 000 kroner i måneden. Noen familier har ikke råd, og ansvaret for det bør ikke ligge hos foreldrene. Ansvaret er fellesskapets.

I løpet av skoledagen skal man få tid til mye læring og aktivitet. De som går på SFO får mer tid etter at klokka ringer. Barna får hjelp med leksene og de lærer gjennom aktivitet og praktiske oppgaver. Noen barn har derfor bedre forutsetninger enn andre.

Vi vet at oftest er det de som kommer fra lavinntektsfamilier eller har minoritetsbakgrunn som ikke deltar i SFO. Forskning viser oss også at ulikhetene i samfunnet kun kan bekjempes dersom alle gis muligheten til å delta i ulike arenaer fra tidlig alder. SFO er viktig for at barn ikke faller utenfor både sosialt og i skolen. Da må kommunene sørge for at de som trenger det får plass.

Fagforbundet ønsker å bygge ut den offentlige velferden. Derfor er vi svært glade for den overraskende støtta på 74 % i den norske befolkningen til gratis skolefritidsording.

Fagforbundet mener at kommunen må sikre alle barn muligheten til å utvikle seg, være i aktivitet og lære mer. Vi mener at tilbudet om å delta i skolefritidsordningen bør gjelde alle barn i barneskolen, uavhengig av foreldrenes inntekt.