Private barnehager vil ikke lenger ansette fagarbeidere

Birgitte Fjørtoft på sin gamle arbeidsplass, Thor Olsens barnehage.

Birgitte Fjørtoft på sin gamle arbeidsplass, Thor Olsens barnehage. (Foto: Charlotte E. Wiik)

De siste ukene har det kommet frem i media at flere private barnehagekonsern ikke ønsker å ansette flere fagarbeidere. Grunnen til dette skal være den nye bemanning- og pedagognormen.

03.06.2019 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 09.08.2019

Dagbladet skrev i forrige uke om et internt skriv som skal ha blitt sendt ut til Espira-barnehagene. I skrivet står det at kjeden ikke lenger skal ansette fagarbeidere til barnehagen, og at de som ønsker å ta fagbrev ikke vil få opprykk av stilling og lønn. I tillegg er det satt tak på ansiennitet, maks fire år for pedagogiske ledere og barnehagelærere og seks år for pedagogiske medarbeidere eller assistenter.

Årsaken til dette skal være bemanningsnormen som gjelder fra august i år, og pedagognormen som trådde i kraft august 2018. Espira argumenterer med at disse ikke er finansiert for private barnehager da tilskuddene beregnes på bakgrunn av to år gamle fraa fra kommunene.

Les mer om dette i media:

Dagbladet.no - Barnehagekjempen har sluttet å ansette fagarbeidere

Fagbladet.no - Kommersiell barnehagekjede vil ikke lenger ansette fagarbeidere fordi lønnskostnadene hos de ansatte må ned