Nødvendig konferanse om kirketjeneryrket

Illustrasjonsbilde.

Illustrasjonsbilde. (Foto: Titti Brun)

13. februar samlet det seg drøyt 60 deltagere fra hele landet til konferanse om kirketjeneryrket. Hovedmålet med arrangementet var å vise hvor viktig yrkesgruppen er for en sunn kirkebyggforvaltning.

11.04.2019 av Renate Tårnes
Sist oppdatert: 12.04.2019

Bekymret for utviklingen

Fagforbundet har sett med bekymring på utviklingen hvor kirketjeneres arbeidsoppgaver en del plasser overtas av frivillige, begravelsesbyråer og ambulerende vaktmestere. Kirketjenerne har et viktig, faglig ansvar bindeleddet mellom bygg og virksomhet. Yrkesgruppens betydning skulle tilsi en bred satsning, ikke nedbygging.

Dette ble særlig tydelig i konferansens viktigste bolk der Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Oslo kirkelige fellesråd, Sara Pihl og driftssjef i Hamar kirkelige fellesråd, Tommy Johansen fortalte hadde ordet. Pihl gjorde rede for organiseringen av virksomheten i Oslo. Der har kirketjenerstillingene blitt trukket helt tilbake. I stedet skal arbeidsoppgavene ivaretas av daglig ledere i menighet, begravelsesbyråer, frivillige og ambulerende driftsansatte. Pihl fortalte om mangelfull drift og stort vedlikeholdsetterslep, – Vel så alvorlig er det at dette i stor grad går ut over tjenestekvalitet og arbeidsmiljø.

Johansen fortalte om et fellesråd som har prioritert fulle kirketjenerstillinger knyttet til hvert kirkebygg. – For å få til dette har kirketjenerne annet menighetsarbeid i stillingen sin, som ansvarlig for ulike aktiviteter, nettsider og annet. I tillegg til kirketjenerne har Hamar et driftsteam som ivaretar større driftsoppgaver kirketjenerne ikke har kompetanse eller mulighet til å utføre. Denne måten å løse oppgavene på har gitt Hamar høy grad av forutsigbarhet i driften av kirkebyggene. Dette igjen har gjort at kommunen har hatt tillit til fellesrådet. Hamar har derfor i stor grad fått gode rammer for ivaretakelsen av byggene sine.

Andre tema på konferansen var kirkas betydning i lokalsamfunnet. Hva som skal til for at bruk av bygg skal bidra til godt vern og hva slags bruk som er skadelig for bygget. Konferansen ble avsluttet med en panelsamtale om mangfoldet av kirkebyggets funksjoner.

Bidragsytere på konferansen var:
Yrkesseksjonsleder fra Fagforbundet, May-Britt Sundal
Rådgiver fra Riksantikvaren, Ingeborg Magerøy
Fagdirektør fra KA, Oddbjørn Sørmoen
Daglig leder i menighet i Oslo, Sara Pihl
Driftssjef, Hamar kirkelige fellesråd, Tommy Johansen
Kirketjener i Fredrikstad, Inger Johanne Østby
Kirkeverge på Ringerike, Kjetil Gjerde
Pensjonert Biskop, Tor B Jørgensen
Rådgiver fra fra Fagforbundet, Bjarne Kjeldsen Pensjonert Biskop, Tor B Jørgensen.