Fagforbundet Troms fortsetter å toppe barnebystatistikken

Hans Emil Ratvik med et godt og lekent grep om ungene i Tromshuset.

Hans Emil Ratvik med et godt og lekent grep om ungene i Tromshuset. (Foto: Emma With)

I april økte Fagforbundet Troms mest av alle fylkene på statistikken over faste bidragsytere, og i mai fortsetter fylket sin seiersgang på toppen, denne gangen med 10 nye. Det er nå 590 i Troms som betaler inn hver måned til Fagforbundets barneby. Det utgjør 10 % av alle bidragsyterne. Spenningen ligger nå i hvor raskt fylket klarer å nå 600.

02.06.2017 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 02.06.2017

Se hele statistikken her.

Hans Emil Ratvik fra SOS-barnebyer Norge var reiseleder for Fagforbundets delegasjon til barnebyen i fjor, og han besøkte blant annet Tromshuset.

Fra besøket kan han fortelle at det er en veldig hyggelig familie, og at det var en fin atmosfære under besøket. Det ble servert deilig lunsj, og mange av grønnsakene kom fra egen kjøkkenhage. Eldstejenta i huset fikk oppgaven med å servere. Ungene er nysgjerrige og lekne, og med et utpreget ønske om å gjøre en forskjell for andre barn når de selv blir voksne.

Ratvik har fulgt Fagforbundets barnebyen fra landsmøtevedtaket i 2005, og har vært i barnebyen en rekke ganger. Han takker Fagforbundet Troms og alle andre i Fagforbundet for den fantastiske innsatsen vi gjør for barn i Huambo. Han er også svært imponert over jobben som barnebyleder Pinto og de andre ansatte gjør i barnebyen. På få raske år har Fagforbundets barneby blitt en foregangsbarneby. Det har Fagforbundets tillitsvalgte og medlemmer all grunn til å være stolte av.