TeoLOgene stiller seg bak BDS-kampanjen

TeoLOgene ønsker en rettferdig løsning for Israel og Palestina som bygger på alle mennesker likeverd, uavhengig av religion, etnisitet og kjønn. Det innebærer at Israels okkupasjon må opphøre, og at Israel må tvinges til reelle samtaler og forhandlinger ved blant annet kulturell og akademisk boikott og økonomiske aksjonsformer.

06.02.2017 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 27.02.2017

Foreningen er gjennom Fagforbundet engasjert i Palestina. I tillegg er TeoLOgene med sine kontakter i de palestinske kirkene, også direkte knyttet opp til den ikkevoldelige motstandskampen i Palestina. I vedtaket legges det vekt på at de palestinske kirkene utfordrer i dag entydig Vesten, ikke minst kirkesamfunnene, til å øke presset mot Israel. De viser bl.a. til Kairosdokumentet som oppfordrer til boikott og at fremhever boikott som det fremste av pressmidlene. Den internasjonale BDS-kampanjen utfordrer all den støtte Israel i dag får fra regjeringer, industriselskaper og andre institusjoner verden over.

Israels okkupasjon siden 1967 må opphøre, og de palestinske flyktningene fra 1948 må sikres grunnleggende rettigheter etter internasjonal lov, heter det i vedtaket.