Taler gjerne om Palestina

Kontakt oss, vi kommer gjere og forteller, sier de fem palestina-ambassadørene Anne Kristin Førde, Ole Roger Berg, Lynette Frøyhov, Eddie Whyte og Turid Granum (Foto: Geirmund Jor)

Palestina-ambassadører kalles de og skal være øyenvitner for å fortelle om palestinernes situasjon i Midtøsten. Nylig var en gruppe tillitsvalgte i Libanon for å se og oppleve forholdene de palestinske flyktningene lever under.

17.11.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 17.11.2016

I flyktningeleiren Beddawi, på grensa mot Syria har de palestinske flytningene tatt kulturen i bruk i kampen for grunnleggende rettigheter. Palestine Arabic Culture club, som Fagforbundet støtter gjennom Norsk Folkehjelp, har laget en satirisk film som tar opp deres livssituasjon.

I alt fem ambassadører var i Libanon for første gang. Dette er en del av Fagforbundets engasjement for palestinerne. Prosjektene skal gi palestinere i flyktningleirene konkret hjelp, men skal også bidra til å spre kunnskap om livssituasjonen deres. Her spiller ambassadørene en nøkkelrolle.

Fagforbundet finansierer programmene Ungdom Kan og Kvinner Kan i flere leire i Libanon. Sikkerhetssituasjonen i Libanon tilsa at det ikke var trygt å reise rundt som en stor gruppe nordmenn, derfor fikk alle de fem ambassadørene besøke noen av leirene, men ingen fikk komme til alle.

Det er om lag 300 000 palestinske flyktninger i Libanon. Palestinere er statsløse, dermed kan de ikke få libanesisk statsborgerskap og har ikke samme rettigheter som andre i Libanon. Det innebærer blant annet:

• Det er forbudt for palestinere å eie eiendom i Libanon.
  • Palestinere er klassifisert som utlendinger og arbeidstillatelser er derfor vanskelig å skaffe.
  • Libanesiske myndigheter forbyr palestinere å jobbe i 34 ulike yrker.
  • Palestinere har ikke tilgang til Libanesiske offentlige skoler. FN gir et minimalt tilbud om barne-, ungdom- og videregående-opplæring inne i flyktningeleirene.
  • Palestinere må bruke FNs spartanske sykehus inne i leirene.