Videoen "Nationaltheatret beklager" skaper debatt

fra demonstrasjon utenfor Nationaltheatret i fjor. Det ble reagert sterkt mot at teatret samarbeidet med det israelske nasjonalteatret Habima som opptrer i de folkerettsstridige bosettingene. (Foto: Ingunn Eriksen)

Videoen "Nationaltheateret beklager" ble vist på Ibsenfestivalen i september. Den inneholder kritikk av Nationaltheaterets samarbeid med det israelske nasjonalteateret Habima.

23.09.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 29.09.2016

Da Nationaltheatret inngikk samarbeidet med det israelske teatret Habima i 2013-2015 som en del av et europeiske teaterprosjekt om terrorisme, vakte det umiddelbart reaksjoner. Habima opptrer i de folkerettsstridige bosettingene, og protestene toppet seg da Habima spilte for israelske soldater som deltok i den 51 dagers lange angrepet mot Gaza i 2014 hvor over 500 barn ble drept. Blant de som protesterte mot samarbeidet var skuespillere ved teatret, AKUBI, Fagforbundet, Palestinakomiteen, Norsk Folkehjelp med flere.

Nasjonaltheatret beklager er et kuntnerisk verk som ble framført under Ibsenfestivalen 25. september. NationalApology står bak og viser videoframføringen av beklagelsen forskjellige steder i byen. Det er ikke offisiell beklagelse fra Nationaltheatret.

Mer informasjon: nationaltheatret-beklager.no.

Les Stein Guldbrandsens appell ved demonstrasjon utenfor Nationaltheatret 15. januar 2015.