Fra fredsaktør til okkupasjonsprofitør

Stein Guldbrandsen (medlem i Arbeidsutvalget i Fagforbundet) holdt en kraftfull appell for å stoppe samarbeidet mellom Israel og Norge som kan føre til at Norge blir en okkupasjonsprofitør. (Foto: Picasa)

Fagforbundet deltok på markering mot petroleumssamarbeidet mellom Norge og Israel, arrangert av Palestinakomiteen og AKULBI (Samordningskomiteen for akademisk og kulturell boikott av staten Israel).

08.09.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 09.09.2016

Det er gjort store gassfunn på havbunnen utenfor kysten av Gaza og Israel hvor grensene er uavklarte og omstridte. Israel planlegger å starte utvinning i området til nabolandenes protester. Ingen store oljeselskap, inklusiv Statoil, har ønsket å engasjere seg her. Israel mangler kompetanse til å utvinne gassen, og ønsker derfor samarbeid med Norge. En delegasjon ledet av olje- og energiminister Tord Lien skal besøke Israel for å utrede muligheter for forsknings- og industrisamarbeid om olje og gass, energi og materialteknologi, cyber, IKT og datasikkerhet.

Fraråder økonomisk samkvem

Appellantene Truls Wickholm, Ap/Palestinas venner på Stortinget og Stein Guldbrandsen, medlem av Arbeidsutvalget i Fagforbundet, advarte på det sterkeste mot forsknings- og industriarbeid med Israel i det omstridte havområdet og oppfordret statsminister Solberg å kalle hjem olje- og energiministeren. Det er på høy tid at Utenriksdepartementet kommer med en næringslivsanbefaling som fraråder økonomisk samkvem som støtter opp folkeretts- og menneskerettighetsbrudd i de okkuperte palestinske områdene på lik linje som 18 EU-land allerede har gjort.

Privatiserer utenrikspolitikken

Stein Guldbrandsen minnet om at det har vært en bred politisk enighet om vår utenrikspolitikk, og at det vi nå er vitne til er en privatisering av utenrikspolitikken fra olje- og energidepartementets side. Dette er å flytte Norge rett fra å være en initiativtaker til fred i Midtøsten til å være en statsprofitør på okkupasjonen.

Les hele appellen til Stein Guldbrandsen her

Han kom også med en oppfordring til Truls Wickholm om å bidra til at det blir et stort flertall på Stortinget for å få stoppet dette samarbeidet som olje- og energiministeren nå tar initiativet til.

Må sikre at norsk kompetanse ikke blir brukt i omstridt havområde

Truls Wickholm ga en sammenligning mellom uenighetene om delingslinjen i Barentshavet og havet utenfor Palestina og Israel. Det ville vært helt utenkelig om Norge eller Russland skulle begynne med gassutvinning så lenge det var uenighet om delingslinjen. Wickholm stilte spørsmålet om hvordan Norge vil sikre seg at norsk kompetanse ikke blir brukt i det omstridte havområdet i Middelhavet.

Les hele appellen til Wickholm

Bakgrunn:

Hvorfor Norge bør si nei til å støtte Israels gassutvinning (Peder Martin Lysestøl)