Pengene kom fram til jordskjelvofrene i Ecuador

Det var få overlevende blant de savnede i jordskjelvet i Ecuador

Det var få overlevende blant de savnede i jordskjelvet i Ecuador (Foto: Norsk Folkehjelp)

Fagforbundet bevilget 100 000 kroner til Norsk Folkehjelps arbeid i Ecuador da landet ble rammet av et jordskjelv 16. april som ble målt til 7,8 i styrke. Jordskjelvet ødela flere landsbyer, og forårsaket enorme skader på byene langs nordkysten i Ecuador. Bare i kystbyen Pedernales, som har 55 000 innbyggere, ble så mye som 80% av bygningsmassen lagt i ruiner. Tallet på omkomne nådde 661, 12 er fortsatt ikke funnet og over 6000 ble skadde under skjelvet. Gjenoppbyggingsarbeidet pågår fortsatt og det vil ta lang tid før både infrastruktur og husene til de rammede er bygget. Jordskjelvet er den verste katastrofen landet har opplevd på 30 år.

01.07.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 01.07.2016

Norsk Folkehjelp samarbeider med lokale organisasjoner

Norsk Folkehjelp har sitt regionskontor for Latin-Amerika i Ecuador og har vært til stede i landet siden 1985. Landdirektør David Bergan rapporter at Fagforbundets bevilgning har gått til to av Norsk Folkehjelps ecuadorianske partnerorganisasjoner Union of Peasant Organizations of Esmeraldas (UOCE) og National Agrarian Coordinator “Eloy Alfaro” (CNC-EA) og Norsk Folkehjelps søsteroganisasjon i El Salvador, Comandos de Salvamento. Comandos har søkt etter savnende i ruinene, mens de ecuadorianske organisasjonene var raskt ute på landsbygda med hjelp til å organisere innsamling av klær, mat og penger. De har også bidratt med skolesekker til barn, gitt opplæring i førstehjelp til barn og unge, samt fått i gang undervisning i provisoriske bygninger. Nå i sommer skal sammenraste skoler i flere landsbyer bygges opp igjen med disse partnernes hjelp. De har også vært sentrale aktører i planleggingen av gjenoppbyggingsarbeidet og i påvirkningsarbeidet overfor lokale og nasjonale myndigheter.