Berømmer Storebrand for bærekraftig investering

Vestbredden  den 70 mil lange muren, Israel

Vestbredden den 70 mil lange muren, Israel (Foto: Lene Dalen)

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet berømmer Storebrand for at de ekskluderer selskaper som bidrar til brudd på folkeretten og menneskerettighetene i de okkuperte palestinske områdene fra sin investeringsportefølje.

26.05.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 26.05.2016

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har har gjennom rapportene Farlige forbindelser I og II dokumentert hvordan staten Norge, norske selskaper, institusjoner, organisasjoner og kommuner bidrar til den israelske okkupasjonen gjennom handel og investeringer i selskaper som på ulike måter deltar i eller bidrar til israelske folkeretts- og menneskerettsbrudd.

I gjennomgangen av norske banker og fonds investeringer fant vi at 10 av 13 norske banker har investeringer i ett eller flere av selskap som gjennom sine aktiviteter i de okkuperte områdene er involvert i alvorlige krenkelser av individers rettigheter i krig eller konfliktssituasjoner eller andre grove brudd på grunnleggende etiske normer. Våre anbefalinger til bankene og fondsforvaltere er at de bør trekke sine investeringer fra disse selskapene og sette selskapene på sine eksklusjonslister inntil normbruddene opphører. Vi anbefaler også bankene og fondsforvaltere å publisere sine eksklusjonslister og utøve åpenhet overfor kunder og offfentlighet om innholdet i investeringsporteføljene.

Storebrand er ett av flere selskapene som har hatt økt fokus de siste årene på å ikke investere i selskap som bidrar til brudd på menneskerettigheter og humanitær rett. I 2015 ble 30 selskaper utelukket fra Storebrands investeringsportefølje, og 9 av disse er direkte knyttet til Israels okkupasjon av de palestinske områdene.  I november 2015 valgte Storebrand å offentliggjøre sine eksklusjonslister.

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp er glade for Storebrands beslutning og håper at flere vil følge deres gode eksempel.