Nei til norsk våpenhandel med Israel

(Foto: AP)

Trygve Brekke fra Norsk-Israelsk Handelskammer sier til NRK 24. januar at Handelskammeret ønsker å opphevet forbudet mot eksport av militært materiell til Israel. Jørund Rytman, stortingsrepresentant for FrP støtter forslaget og begrunner dette med at Israel er et vestlig og demokratisk land Norge burde støtte.

03.02.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 03.02.2016

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp mener norsk regelverk for eksport av våpen og militært materiell må styrkes, ikke svekkes.

– Det er oppsiktsvekkende at Norsk-Israelske Handelskammeret og Rytman ser bort ifra det faktum at Israel håndhever en brutal okkupasjon som har vart i nesten 50 år med gjentatte brudd på folkeretten og at liberalisering av eksportforbudet vil kunne føre til at Norge blir medskyldig i disse bruddene, sier Stein Guldbrandsen, medlem av Fagforbundets arbeidsutvalg.

Norge tillater ikke salg av våpen og ammunisjon til områder hvor det er krig, borgerkrig eller risiko for krig.

– Vi må styrke kontrollen over norsk våpeneksport, ikke uthule det regelverket vi har, fortsetter Guldbrandsen.

Norsk krigsmateriell blir brukt mot sivile i Gaza. Dette skjer både gjennom at land Norge eksporterer til, først og fremst USA, selger disse varene videre til Israel, og gjennom at norske våpenprodusenter i utlandet eksporterer direkte til Israel.

– Norsk regelverk sikrer ikke god nok kontroll mot re-eksport gjennom for eksempel sluttbruker-erklæringer. Vi må sikre at norske våpen ikke blir brukt i situasjoner hvor det begås alvorlige folkeretts- og menneskerettsbrudd, om det er i Israel eller andre steder, sier Kathrine Raadim, utlandssjef i Norsk Folkehjelp.