SodaStream-kampanje ga seier

Boikott okkupasjonenFra folkebevegelsen blant palestinere i Libanon.2011.

Boikott okkupasjonenFra folkebevegelsen blant palestinere i Libanon.2011. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Brusmaskinprodusenten SodaStream har nå flyttet virksomheten vekk fra okkupert palestinsk område.

15.12.2015 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 15.12.2015

Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom tok initiativ til kampanjen «La boblene briste- boikott SodaStream» i 2012, og har sammen med 18 organisasjoner, fagforbund og partier krevd at SodaStream flytter virksomheten sin vekk fra Mishor Adumim, en israelsk industrisone på okkupert palestinsk land på Vestbredden. Who Profits melder nå at selskapet har

– Det at SodaStream endelig flytter ut av den ulovlige bosettingen viser at det nytter å protestere når selskap støtter opp om undertrykking og okkupasjon, sier Ingrid Aspelund, leder av Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom. Kampanjen i Norge har vært en del av en global kampanje rettet.

Stort engasjement

– Her hjemme har folk over hele landet engasjert seg i kampanjen. Vi har sett aksjoner, leserinnlegg i lokalaviser, og folk har gitt beskjed til butikker som selger SodaStream om at dette bør de slutte med, sier Christina Beck Jørgensen, leder i Fagforbundet Ung, som er tilsluttet.

Flere eksempler

SodaStream er ikke det eneste eksempelet på selskaper som bidrar til okkupasjonen av Palestina. Kosmetikkprodusenten Ahava bruker palestinske dødehavsmineraler i sine produkter, og har fabrikk og besøkssenter i den ulovlige bosettingen Mitzpe Shalem. Hewlett-Packard leverer systemer til israelske militære kontrollposter på Vestbredden. Bulldosere fra Caterpillar brukes til å rive palestinske

– Vi må ikke glemme at det ennå finnes selskap som bidrar til folkeretts- og menneskerettighetsbrudd i Palestina. Vi skal sørge for at det ikke lønner seg for disse selskapene å fortsette tjene på okkupasjon, sier Kathrine Jensen, Palestinakomiteen i Norge.

Følgende organisasjoner har vært tilsluttet kampanjen «La boblene briste- boikott SodaStream»:

AUF, Changemaker, Fagforbundet, Fagforbundet Ungdom, Fellesforbundet, Fellesutvalget for Palestina, Grønn Ungdom, Handel og Kontor Ungdom, Industri Energi, KFUK-KFUM Global, Norges Kristelige Studentforbund, Norsk Folkehjelp, Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom, NTLs Ungdomsutvalg, Palestinakomiteen i Norge, Palestine Network Norway i Norges KFUK-KFUM, Palestinerleir, Rød Ungdom, Senterungdommen, Sosialistisk Ungdom, Sosialistisk Venstreparti og Stiftelsen Karibu.

Se www.facebook.com/boikottsodastream for mer informasjon.

Kontakt:

Ingrid Aspelund, leder Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom – 481 06 788