Meningsløst å kutte Palestina-støtte

Det er galt å kutte i bevilgningene til UNRWA, FNs organisasjon for palestinske flyktninger, mener Norsk Folkehjelp og Fagforbundet.

04.12.2015 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 04.12.2015

– Dette kuttet gir overhodet ikke mening. I Libanon alene er det nå rundt 300 000 palestinske flyktninger som faller utenfor mange av de øvrige støtteordningene rettet mot flyktninger, for eksempel gjennom UNHCR. De ca 44 000 palestinske flyktningene fra Syria henvendes også til UNRWA for bistand i Libanon, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Kan tvinge flere på flukt

En fersk rapport fra UNRWA i Libanon om levekårene for palestinske flyktninger fra Syria viser at de har brukt opp alle sine sparepenger, står i gjeld og har store problemer med å klare seg. I statsbudsjettet for 2016 er den norske bevilgningen til UNRWA redusert med 25 millioner. Dette selv om UNRWA allerede står overfor enorme utfordringer i å dekke palestinske flyktningers grunnleggende behov.

– I Libanon, som nå i tillegg huser 1,2 millioner flyktninger fra Syria, vil et kutt i støtten til de palestinske flyktningene i praksis være å sette mennesker i nød opp mot hverandre. Det kan tvinge flere på videre flukt og bidra til en generell forverring av situasjonen for flyktninger i Libanon, sier utlandssjef i Norsk Folkehjelp, Kathrine Raadim.

Gir hjelp til traumatiserte

UNRWA har i flere år vært i alvorlig finansiell krise på grunn av manglende bevilgninger, i en periode da organisasjonens ansvar for palestinske flyktninger på Gazastripen, i Syria og i Libanon har blitt stadig mer krevende. UNRWA får ikke regulære bevilgninger gjennom FN og er avhengig av årlige bevilgninger fra enkeltland.

­­­–På Gazastripen gjør UNRWA en avgjørende jobb for at den traumatiserte befolkningen, et flertall av dem flyktninger, skal ha grunnleggende tjenester etter krigen sommeren 2014. UNRWA skulle hatt større, ikke mindre, bevilgninger, sier Mette Nord.

Urimelig

Krf kjempet frem kuttet, og uttalte seg skeptisk til at UNRWA ikke bidrar til integrering av de palestinske flyktninger.

– Det er en holdning som bærer preg av at man ikke har tatt innover seg fakta i saken og den virkeligheten de palestinske flyktningene lever under, være det seg i Palestina, Syria, Jordan, Libanon. Så lenge palestinakonflikten er uløst og all den tid de palestinske flyktningene mangler grunnleggende rettigheter som må på plass for at integrering reelt sett skal være mulig der de befinner seg, er dette en ulogisk innvending mot UNRWA sitt livsviktige arbeid, sier Raadim.

Kontakt:

Kommunikasjonsrådgiver Hilde Sofie Pettersen i Norsk Folkehjelp, tlf 47371090

Stein Guldbrandsen i Fagforbundet, telefon 91390717.