LOs innsamling til folk på flukt har gitt over 4 millioner kroner

Syrian migrants cross under a fence as they enter Hungary at the border with Serbia, near Roszke, August 27, 2015. Hungary made plans on Wednesday to reinforce its southern border with helicopters, mounted police and dogs, and was also considering using the army as record numbers of migrants, many of them Syrian refugees, passed through coils of razor-wire into Europe. REUTERS/Bernadett Szabo TPX IMAGES OF THE DAY (Foto: BERNADETT SZABO)

– Ekstreme kriser krever ekstreme mål. Dette kan vi klare, sa Gerd Kristiansen da LO satte et mål om å samle inn tre millioner kroner.

26.11.2015 av Norsk Folkehjelp
Sist oppdatert: 26.11.2015

Og med Fellesforbundets bevilgning på 1,5 millioner så ble målet nådd og vel så det.

Den 9. September gikk LO-leder Gerd Kristiansen ut med sin appell til forbund, avdelinger, klubber og enkeltpersoner om å gi sin støtte til de syriske flyktningene. LO startet innsamlingen selv med et bidrag på 100 000 kroner. Fagbevegelsen tok utfordringen og på under to måneder har de samlet inn over 4 millioner kroner.

I denne dugnaden har flere av forbundene gitt bevilgninger på flere hundre tusen kroner.

Både Fagforbundet, Industri Energi, NTL, FLT, NNN, Handel og Kontor og EL & IT Forbundet har bidratt stort og samtidig mobilisert egne klubber og medlemmer til å bidra. På Norsk Folkehjelps hjemmesider har de kunne følge innsamlingen tett og utfordret hverandre.

Mange bidrag og oppfordringer fra fagbevegelsen

I stedet for julegaver til de ansatte i år, gir LO Media 40 000 kroner til Folkehjelpas arbeid med Syria-flyktningene. Og LO-klubbene i AKER ASA bidrar med 25 000 kroner. Flere av LOs distriktsavdelinger har også bidratt i innsamlingen.

– Nå er det tidenes dugnad for mennesker på flukt. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt. Støtt opp om innsamlingen. Folk på flukt fra krigens grusomhet trenger din hjelp! Med denne oppfordringen fra Fagforbundets leder Mette Nord, har forbundet nå samlet inn 750 000 kroner fra over 80 donasjoner.

Også Industri Energi har stått på og fått inn over 260 000 kroner. Amalie Hilde Tofte sier det bra: Tenk om de var me som var på flukt fra krig… og bidro selv med 2 000 kroner.

Kai-Otto Helmersen i EL & IT Forbundet har bidratt med 1 timelønn og samtidig oppfordret alle medlemmene i forbundet til å gi. Så langt har små og store summer gitt over 100 000 kroner fra forbundet.

Nyvalgt forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum sier følgende om bidraget på 1 500 000 kr. – Dette er et bidrag som viser hvor stort engasjementet er for flyktninger i Fellesforbundet. Jeg opplever at mange medlemmer har et sterkt ønske om å bidra til å hjelpe mennesker som er på flukt.

NTL har i sin egen innsamling passert 330 000 kroner. Frank Oftebro i forbundet er en av mange som har bidratt.- Innsatsen fra Norsk Folkehjelp gjør en forskjell for dem som er på flukt! Vi kan hjelpe dem å hjelpe!

Innsamlede midler går til en rekke tiltak

Norsk Folkehjelp mener det må en helhetlig tilnærming til for å takle flyktningkrisen. Mennesker på flukt må tas i mot med verdighet i Norge, men vi må også hjelpe i nærområdene. Deler av de innsamlede pengene er allerede tatt i bruk for å bistå de som trenger det mest.

Inne i Syria samarbeider vi med lokale organisasjoner med å få matforsyninger og assistanse inn i Syria. Vi retter oss særlig inn mot Aleppo og Hasakah-provinsene i nord. Det gis også støtte til aktivistgrupper som arbeider for fred og overgang til et mer demokratisk Syria.

I nærområdene er Norsk Folkehjelp tilstede både i Libanon og Irak. Her gis det støtte til mat og livsopphold.

De som er på flukt gjennom Balkan møter nå merkede minefelt slik at de kan legge fluktruten utenom disse farlige områdene. Våre mineryddere driver også opplæring i faren for landminer for flyktningene i leirene som er opprettet.

Her hjemme er vi den eneste av de store humanitære organisasjonene som driver asylmottak i Norge. Og for å huse flere flyktninger er det er nå blitt etablert to nye mottak for enslige mindreårige asylsøkere. Blant annet vil noe av de innsamlede midlene gå til norskopplæring og rekruttering av frivillige lærere og til ulike fritidsaktiviteter ute i mottakene.

Ikke for sent å gi penger

Om du ønsker å bidra med støtte, så gå inn på Fagforbundets innsamlingsside hos Norsk Folkehjelp.