Vær konstruktiv, avslutt okkupasjonen!

Illustrasjonsfoto: Soldater i Jerusalem

Illustrasjonsfoto: Soldater i Jerusalem (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Israels ambassadør til Norge snur virkeligheten på hodet når han fremstiller Israels økonomiske virksomhet i det okkuperte Palestina som et gode for palestinerne, skriver Mette Nord og Liv Tørres i Dagbladet.

16.10.2015 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 16.10.2015

Av Mette Nord, leder Fagforbundet // Liv Tørres, generalsekretær Norsk Folkehjelp

I et leserinnlegg mener ambassadør Raphael Schultz vi er lite konstruktive som ikke ønsker norsk involvering i Israels okkupasjon og økonomiske virksomhet på okkupert område. Han fremstiller Israels økonomiske virksomhet på okkupert område som et positivt bidrag til det palestinske samfunn. Det er ganske fjernt fra virkeligheten.

Omfattende barnearbeid

Selv om lønna i israelske bosettinger kan være høyere enn andre steder, er arbeid i israelsk okkupasjonsvirksomhet ikke bare lykkeland for palestinske arbeidere. Human Rights Watch har blant annet dokumentert at barnearbeid er utbredt i bosettingsjordbruket. Hundrevis av palestinske barn jobber i israelske jordbruksbosettinger i Jordandalen.  Der jobber også den palestinske bonden Hussain Al Aydi. Han måtte oppgi driften på egen jord på grunn av konkurranse fra det store israelske selskapet Mehadrin. Selskapet driver stort på okkupert jord, med bedre tilgang til vann og muligheter for eksport. For å kunne brødfø sin familie må Al Aydi i dag jobbe for Mehadrin selv om han ikke ønsker det. Og det er mange som Al Aydi. Dette er virkeligheten som ambassadøren later som ikke finnes.

Fagforbundet anbefaler også: Tøffere kollektiv straff

Rasering av palestinsk økonomi

Israel er ikke konstruktive når de etablerer økonomisk virksomhet på okkupert område som en sentral del av koloniseringen av Vestbredden. Bosettinger og industrisoner er «fakta på bakken» som Israel sier må innlemmes i Israel ved en eventuell fredsavtale. At noen palestinske arbeidere jobber i okkupasjonsøkonomien veier ikke opp for hovedproblemet som den samme virksomheten også medfører, nemlig okkupasjonens rasering av palestinsk økonomi med påfølgende tap av palestinske arbeidsplasser og svært høy arbeidsledighet. I følge Verdensbanken ville palestinsk økonomi vokse med 23% dersom palestinerne fikk tilgang til de såkalte C-områdene som utgjør 60% av den okkuperte Vestbredden. Disse områdene er under fullstendig israelsk kontroll og det er i disse områdene bosettingene og okkupasjonsøkonomien stadig bygges ut i strid med folkeretten.

4,6 millioner mennesker under okkupasjon

Det Israel gjør i de okkuperte områdene er ikke gode gjerninger. Å holde 4,6 millioner mennesker under okkupasjon, frarøvet retten til å bestemme over sitt eget samfunns utvikling, er ikke konstruktivt. Det er selve hinderet for en fredelig løsning.

Leserinnlegget stod på trykk i Dagbladet fredag 16. oktober.

Møt opp på demonstrasjon

Lørdag 17. oktober arrangeres det en demonstrasjon til støtte for det palestinske folket kl. 16.00 foran den israelske ambassaden. Liz Aslaksen fra Fagforbundet Oslo vil holde en appell under demonstrasjonen.

Du kan lese mer om arrangementet på Facebook eller på Palestinakomiteens nettsider.