Bedre arbeidsvilkår i Afrika!

Tekstilfabrikk i Asmara, Eritrea.

Tekstilfabrikk i Asmara, Eritrea. (Foto: Andrea Moroni, Creative Commons/ Some rights reserved.)

Hvordan bedre arbeids- og lønnsforholdene til arbeidere som jobber for internasjonale selskaper i Afrika, er tema for en heldagskonferanse torsdag 22. oktober.

14.10.2015 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 14.10.2015

En lang rekke selskaper starter nå vareproduksjon i Afrika, blant annet H&M og Ikea. Det kan skape mange gode arbeidsplasser, ikke minst for kvinner. Samtidig ser vi at enkelte bedrifter tilbyr elendige lønns- og arbeidsvilkår. Mange arbeidere får ikke erstatning etter alvorlige arbeidsulykker. Å skape «jobber med gode arbeids- og lønnsvilkår» er en hovedambisjon i regjeringens utviklingspolitikk. Men hvordan kan vi få det til?

Dette er tema for en heldagskonferanse arrangert av Fellesrådet for Afrika og en rekke samarbeidspartnere, deriblant Fagforbundet, torsdag 22. oktober, kl. 9.00 til 15.30 på Håndverkeren, Oslo.

Les mer og påmelding (gratis lunsj)

Noen av forslagene som blir debattert:

Ny, juridisk bindende traktat som forplikter internasjonale bedrifter til å ivareta menneskerettighetene.

Obligatorisk aktsomhetsvurdering: Fransk forslag som er på vei til å bli vedtatt.

Er det mulig å innføre sanksjoner som sikrer oppreisning og erstatning?

Kan eksisterende lover brukes til å sikre menneskerettigheter og levelønn, gjennom leverandørkjeder og utenlandsinvesteringer?

Innledere og debattanter:

• Joseph Kibugu, Business & Human Rights Resource Centre, East Africa
  • Wellington Chibebe, deputy general secretary, the International Trade Union Confederation
  • Beauty Zebula, the South African Clothing and Textile Workers' Union
  • Sandra Cossart, Head of the Globalization and Human Rights program, Sherpa
  • Benedicte Brinchmann Eie, bærekraftsansvarlig H&M Norge (tbc)
  • Hans Petter Graver, professor og dekan ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo
  • Beate Sjåfjell, professor, Institutt for privatrett, Det juridiske fakultetet, Universitetet i Oslo