Støtt TV-aksjonen – bli bøssebærer

Hvert eneste minutt så forsvinner det store regnskogområder. 18. oktober kan du gjøre en innsats for å bevare regnskogene.

08.10.2015 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 16.10.2015

TV-aksjon NRK 2015 er tildelt Regnskogfondet. Aksjonen har fått tittelen "Vi skal vokte regnskogen" og går av stabelen 18. oktober 2015 med en 8 timer lang direktesending på NRK.

Fagforbundet er med på giverstafetten og har bevilget 100.000 kroner. Bli med du også!

Vi oppfordrer også oppfordrer fagforeninger, tillitsvalgte og medlemmer til å være bøssebærere. Målet er å skaffe 100.000 bøssebærere, og dere spiller en viktig rolle for aksjonen skal nå målet!

– Regnskogene er avgjørende for oss alle og 260 millioner mennesker har regnskogene som sitt hjem, sier LO-leder Gerd Kristiansen. Hun oppfordrer til en skikkelig innsats under årets TV-aksjon 25. oktober.

LO støtter TV-aksjonen med 400 000 kroner og oppfordrer også alle medlemmer om å bli bøssebærere.

Meld deg som bøssebærer

Regnskogfondets nettsider om TV-aksjonen

NRKs nettsider om TV-aksjonens nettsider

Regnskogfondets facebookside

TV-aksjonen NRK sin facebookside

Årets tv-aksjon

TV-aksjonens innsamlede midler skal bidra til å bevare noen av verdens største regnskogsområder i fem land: Brasil, Peru, Indonesia (Vest-Papua), Papua Ny-Guinea og DR Kongo.

Regnskogene er viktige fordi de forsyner verden med mat, vann og medisiner, og bidrar til å redde klimaet på kloden. Hvert eneste minutt forsvinner store regnskogsområder. Når skogene raseres, drives også urfolk vekk fra skogsområdene de er avhengige av, og ut i fattigdom.

Regnskogfondet

Regnskogfondet samarbeider tett med urbefolkningen, og ser at der urfolk får rettigheter til eget landområde, der bevares også skogen.

Slik aktualiserer TV-aksjonen to viktige utfordringer – klimakrisen og bevaring av viktige naturressurser, og kampen for urfolks rettigheter. Dette er tema som engasjerer fagbevegelsen både nasjonalt og internasjonalt.

Fagforbundet støtter tv-aksjonen

TV-aksjonen er en stor nasjonal dugnad der Fagforbundet har deltatt i mange år. Mange av Fagforbundets medlemmer deltar i fylkeskomiteer og kommunekomiteer, rekrutterer bøssebærere og stiller selv som bøssebærere på aksjonsdagen.

Nummeret til bøssebærertelefonen er 02025.