Gir 200 000 til syriske flyktninger

– Flyktningkrisa er både en politisk og humanitær krise, sa landsstyret i Fagforbundet da de bevilget 200 000 kroner til Norsk Folkehjelps humanitære arbeid blant syriske flyktninger.

17.09.2015 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 21.09.2015

Uttalelse fra landsstyret i Fagforbundet:

"Flyktningkrisa er både en politisk og humanitær krise, sier landsstyret i Fagforbundet. Forbundet bevilger 200 000 kroner til Norsk Folkehjelps humanitære arbeid blant syriske flyktninger og oppfordrer alle til å bidra i hjelpearbeidet.

Den store strømmen av mennesker på flukt har utløst en enorm humanitær krise, men den kan ikke løses bare med humanitære virkemidler. Verdenssamfunnet har en plikt til å bidra til å fjerne årsakene til at folk drives på flukt. Tusenvis av mennesker risikerer livet i håp om et liv i trygghet. Mange dør på flukt fra vold, konflikter, vanstyre, utrygghet og matmangel.

Når stadig flere europeiske land igjen stenger grensene, bidrar de til å forsterke krisa og skjerpe motsetningene. Uavhengig av hvor høyt Europa bygger sine gjerder, vil kriger og konflikter tvinge mennesker til å flykte for å redde livene sine. Flyktningene som presser på Europas grenser er bare en liten del av problemet. Det er anslått at 7,6 millioner mennesker er på flukt internt i Syria. 4 millioner mennesker har flyktet ut av landet, av dem er 2 millioner barn.

Norge er et land i en verden hvor mennesker trenger hjelp og beskyttelse. Ikke siden andre verdenskrig har flere vært på flukt. Norge har satt inn skip som har reddet flyktninger på Middelhavet fra å drukne. Menneskene som plukkes opp av havet må få opphold i land der de kan ha håp om en ny framtid. Derfor må Norge og EU-landene ta i mot langt flere mennesker på flukt. Fagforbundet oppfordrer alle landets kommuner til å åpne for flere flyktninger og legge til rette for innbyggere som ønsker å gjøre en frivillig innsats.

Landsstyret i Fagforbundet støtter LOs innsamling som pågår i regi av Norsk Folkehjelp. Målet er å samle inn tre millioner kroner. I tillegg til bidraget fra Fagforbundet har LO i første omgang bidratt med 100 000 kroner. Alle forbund, foreninger, klubber og medlemmer oppfordres til å ta stafettpinnen videre. Landsstyret i Fagforbundet oppfordrer medlemmene til å delta aktivt i dette arbeidet."

Startet stafett - ga 100 000 ekstra

Under behandlingen av saken i Fagforbundets landsstyre, oppfordret Oppland de andre fylkeskretsene i forbundet til å bidra til innsamlingsaksjon - og sendte stafettpinnen videre til Østfold, som tok utfordringen og sendte videre til Akeshus. Derfra gikk den til Rogaland, Buskerud, Telemark, Møre og Romsdal, Sør Trøndelag og derfra til Nord-Trøndelag. Til sammen har fylkeskretsene i Fagforbundet forpliktet seg til over kroner 100 000 og vil nå utfordre egne fagforeninger til å bidra. Det betyr at Fagforbundet i dag totalt har bidratt med over 300 000 kroner.