Hjelp mennesker på flukt

Fagforbundets leder Mette Nord appellerer til hele fagbevegelsen om å vise solidaritet med flyktningene og bidra økonomisk i flyktningkrisen.

11.09.2015 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 11.09.2015

LO har opprettet en egen innsamling på Norsk Folkehjelps hjemmesider der fagbevegelsen kan gi sin støtte. Hun håper de kan klare det hårete målet på tre millioner kroner. LO bidrar selv i første omgang med 100 000 kroner og oppfordrer alle forbund, foreninger, klubber og medlemmer til å ta stafettpinnen videre.

– Det er en enorm flyktningkrise verden står overfor og da er det viktig at vi viser at vi bryr oss. Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon. De hjelper flyktninger i Syria, i nærområdene og på veien gjennom Europa. De er også den eneste av de store humanitære organisasjonene som driver asylmottak her hjemme i Norge og organiserer nå omfattende frivillig hjelp og innsats opp mot mottakene. Det er naturlig for LO-organisasjoner å støtte opp om deres arbeid, sier Nord.

Det er over syv millioner internt fordrevne i Syria. Irak har en halv million flykninger, i tillegg til sine egne 3,5 millioner internt fordrevne. Hver dag ankommer tusen til to-tusen mennesker på flukt den greske øya Lesvos. Norge skal ta i mot åtte tusen kvoteflyktninger de neste tre årene.

­– Som vi har sett skrekkelige eksempler på, tvinges familier med små barn til å legge ut på livsfarlige reiser. Det er vår plikt som medmennesker å engasjere oss for disse folkene, sier Mette Nord.