Norsk Tipping bør ta til orde mot israelske bidrag til de ulovlige bosettingene

8.-11.juni arrangeres European Lotteries Congress i Oslo hvor Israels nasjonallotteri Mifal HaPayis også deltar. Fagforbundet, Norsk Folkehjelp og Fellesutvalget for Palestina har oppfordret Norsk Tipping til å ta til orde mot deres brudd på menneskerettigheter, uten respons.

08.06.2015 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 08.06.2015

– Der Norsk Tipping bidrar med tippemidler til små og store prosjekter som kommer nordmenn til gode bidrar det israelske nasjonallotteriet Mifal HaPayis til utvikling av ulovlige bosettinger på i okkuperte palestinske områder.  Derigjennom bidrar det israelske nasjonallotteriet til alvorlige brudd på internasjonal lov, sier Kathrine Raadim i Norsk Folkehjelp. – Dette er meget alvorlig og et forhold Norsk Tipping burde løfte opp på kongressen som arrangeres i Norge 8.-11.juni.

Mifal HaPayis[1] er i dag involvert i de ulovlige bosettingene på Vestbredden, i Øst-Jerusalem og på okkuperte Golanhøyden. I følge den israelske organisasjonen Who Profits, har Mifal HaPayis overført midler til 40 ulike bosettinger mellom 2010 og 2013. Et konkret eksempel er ”Ariel Cultural Center” som er bygget med midler fra Mifal HaPayis[2].

En bosetting er et boligområde bygget på palestinsk land som bare er for israelere. Israels kolonisering av palestinske og syriske områder er ulovlig i følge folkeretten, og fordømmes av FN, USA, EU og Norge. Nå ber organisasjonene Norsk Tipping om at det innføres etiske retningslinjer for tildeling av tippemidler fra organisasjonene som er med i European Lotteries.

– Utviklingen av bosettingene og okkupasjonen av palestinsk land beskrives av et flertall på Stortinget som ”et viktig hinder for fred”[3]. Norsk Tipping bør ikke sitte stille å se på at Mifa HaPayis bidrar til denne utviklingen, sier Stein Guldbrandsen i Fagforbundet.

Norsk Tipping ble i mars 2015 kontaktet av Fellesutvalget for Palestina, Norsk Folkehjelp og Fagforbundet. Henvendelsen opplyste om Mifal HaPyais sine bidrag til folkerettsbrudd. Organisasjonene mottok aldri svar på henvendelsen.

– I brevet til Norsk Tipping tok vi til orde for opprettelse av nye etiske retningslinjer for tilskudd av tippemidler, og at Norsk Tipping som et statseid selskap bør ta til orde for at Mifal HaPayis ikke skal finansiere prosjekter i ulovlige bosettinger, forteller Anna Lund Bjørnsen i Fellesutvalget for Palestina. European Lotteries Congress som avholdes i Oslo 8.-11.juni er en naturlig arena å fremme disse kravene på.

For mer informasjon kontakt:

08.06.2015