Kan 136 stater ta feil?

Amro Alhourani, den palestinske ambassadøren ba innstendig om at Norge må legge like stor vekt på Palestinas sikkerhet som på Israels sikkerhet. (Foto: Ingunn Eriksen)

Det var stor oppslutning foran Stortinget i dag med krav om at Norge må anerkjenne Palestina som selvstendig stat.

27.05.2015 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 28.05.2015

Torsdag skal Stortinget debattere anerkjennelse av Palestina som stat, basert på innstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen. Utfallet er gitt ettersom det ikke er flertall i komiteen for anerkjennelse nå.

Blant appellantene var den palestinske ambassadøren Amro Alhourani, Liv Tørres, generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Liv Tørres og stortingsrepresentant for SV, Bård Vegar Solhjell.

Kan 136 stater ta feil?

Ett av hovedpoengene fra talerstolen var at 136 stater, som utgjør mer enn 70 prosent av verdens land og rundt 80 prosent av verdens befolkning, allerede har anerkjent Palestina. Argumentet med at det er for tidlig med en anerkjennelse,  er dermed ikke holdbar.

Liv Tørres trakk fram at da Sveriges utenriksminister Margot Wallström kunngjorde full anerkjennelsen av Palestina med umiddelbar virkning, så sa hun: «Det fins et territorium, det fins en befolkning og det fins en regjering». Norge må følge etter.

Anerkjennelse vil styrke palestinerne og fredsforhandlingene

Styrkeforholdet mellom en okkupant og en okkupert vil alltid være skjevt og Israel har satt premissene for fredsprosessen samtidig som de folkerettsstridige bosettingene øker i antall. En anerkjennelse av Palestina vil kunne bidra til en større utjevning av maktbalansen mellom de to partene og bidra til forsoning mellom de politiske partiene i Palestina.

Palestinakomiteen i Norge og Fellesutvalget for Palestina arrangerte markeringen, Fagforbundet var en av de nær 40 organisasjonene som hadde sluttet seg til.