Israel går mot ytterste høyre

Hvor lenge vil USA støtte Israel og statsminister Benjamin Netanyahu?

Hvor lenge vil USA støtte Israel og statsminister Benjamin Netanyahu? (Foto: Caleb Smith/Flickr)

27.05.2015 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 27.05.2015

Seks uker etter at israelerne gikk til valg 17. mars, kunne statsminister Benjamin Netanyahu 6. mai stolt presentere sin nye regjering. Netanyahu, som før valget forsikret om at det ikke ville bli noen Palestinsk stat så lenge han satt ved makten, har slått seg sammen med den ultraortodokse og nasjonalistiske høyrefløyen og dannet regjering med partiene Likud, United Torah Judaism, Shas, Kulanu og The Jewish Home.

Bygger flere bosetterhjem

Sistnevnte, Jødiske Hjem, er partiet som trekker lengst mot ytre høyre, og har som kjernesak å opprettholde og utvide okkupasjonen av de palestinske områdene - og de kaster ikke bort tida. Allerede dagen etter at regjeringspartiene tok hverandre i hånda, godkjente de byggingen av 900 nye, ulovlige bosetterhjem i det annekterte Øst-Jerusalem.

I et intervju med avisen The Guardian sa leder av Jødiske Hjem, Naftali Bennett, at han ”ikke har tenkt til å kaste bort de neste fire årene med å bable om Israel og Palestina”. Han står fast ved sin plan om å annektere mesteparten av den palestinske Vestbredden, til tross for at det strider mot internasjonal lov, og legger til at å opprette en palestinsk stat hadde vært en ”katastrofe 200 år framover”.

”Palestinere er terrorister”

Bennett er ikke den eneste i regjeringen som har vekket reaksjoner. Den ferske justisministeren Ayelet Shaked har allerede måtte skaffe seg livvakter etter at hun fikk en rekke drapstrusler på grunn av en mildt sagt kontroversiell Facebook-post. Like etter at tre jødiske tenåringsgutter ble kidnappet og drept på Vestbredden i fjor sommer, stemplet Shaked på sin alle palestinere som terrorister og at alle terrorister må drepes. Videre fortsatte hun: ”Det gjelder også mødrene deres, som sender dem av gårde med blomster og kyss. Riv også husene deres, hvor de har oppfostret disse slangene.”

Reaksjonene har ikke latt vente på seg, både fra internasjonalt hold, men også i Israel og Palestina. Mange mener at Israel med dette isolerer seg stadig mer fra omverdenen, og at de ved å danne sin mest ytterliggående regjering noen sinne risikerer å miste viktige støttespillere, som USA.