Rydder for trygghet i Laos

24.02.2015 av Maria Wattne
Sist oppdatert: 22.02.2016

Patuma Surivong (25) er en av eksplosivrydderne som jobber for Norsk Folkehjelp i Saravan i Sør-Laos. Fagforbundet solidaritetsprosjekt går i 2015 til å støtte arbeidslaget hennes. De påviser, uskadeliggjør og destruerer de livsfarlige restene etter amerikanske klasebomber fra Vietnam-krigen slik at folk kan bruke jorda til å dyrke ris og grønnsaker uten frykt.

Laos er det landet i verden som er hardest rammet av klasebomber og udetonerte eksplosiver. I februar var Fagforbundets ambassadører i Laos for å se hvordan Norsk Folkehjelp kartlegger og rydder eksplosiver.

Avdelingsføreren har jobbet i prosjektet litt over tre år og veldig fornøyd med jobben, som betyr fast inntekt for hele storfamilien, og mulighetene den innebærer. Hun har gått gradene fra førstehjelpsansvarlig til eksplosivrydder før hun fikk opplæring som avdelingsfører. Snart skal hun på ledertrening for å bli leder for hele laget.

- Det beste med jobben er at det er veldig uformelt i Norsk Folkehjelp og at ikke de diskriminerer noen, men behandler alle likt; kvinner og menn og ulike folkegrupper, sier den unge lederen.

- Når tror du Laos blir fritt for klasebomberester?

- Det er nok lenge til! Jeg kan ikke forestille meg det en gang. Ulykker med eksplosiver er en del av hverdagen vår, for eksempel når folk på bygda samler sammen klasebomber og lager bål for å prøve å tilintetgjøre dem. Nei, helt bombefritt tror jeg ikke egentlig på.

Helt bombefritt er heller ikke målet. Farlige områder ryddes etter helhetlig vurdering av hva jorda skal brukes til, ned til den dybden som er nødvendig. Det er et tidkrevende arbeid. Fagforbundet besøkte også Patumas kolleger etter en måneds systematisk arbeid med metalldetektorer der de hadde funnet 14 klasebomber på en rismark. Laos-ambassadør Torild Holmedal fikk æren av å trykke på utløseren og tilintetgjøre bombene. Fire familier får en tryggere hverdag.

Les også: De samlet klasebomber for å spille petanque

Eksplosivryddere i Laos gir folk tryggheten tilbake (Norsk Folkehjelp)

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp jobber sammen for et klasebombefritt Laos (video med ambassadør Eddie Whyte)