Fagforbundets Laos-ambassadører spente før avreise

Are Stranden, Norsk Folkehjelp (t.v), Stein Guldbrandsen, Ingunn Eriksen, Torild Holmedal og Eddie Whyte er noen av de reisende til Laos i februar i år. (Foto: Maria Wattne)

I februar reiser en delegasjon bestående av blant annet de nyutnevnte Laos-ambassadørene Eddie Whyte og Torild Holmedal til det bombeherjete landet. Begge er erfarne Palestina-ambassadører og har sett urettferdigheten i hvitøye på sine reiser til Gaza, Vestbredden og de palestinske flyktningleirene i Libanon.

21.01.2015 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 21.01.2015

Denne gangen vil ambassadørene med egne øyne se hvordan sivile i et nøytralt land lider under andres kriger generasjoner etter krigens opphør.  Ho Chi Mihn-veien som går gjennom Laos ble brukt av vietnamesisk gerilja under Vietnam-krigen. USAs angrep på Laos er den største luftbombingen i verdens historie. USA anslår at 80 millioner udetonerte klasebomber ble liggende igjen.

Fagforbundet har støttet et av Norsk Folkehjelps eksplosivryddingsteam  langs Ho Chi Mihn-veien i Sekong-provinsen, men fra 2015 vil forbundets støtte gå til et team  som rydder i Saravan-provinsen som er like hardt rammet av de amerikanske klasebombene. Støtten i 2015 er på 300.000 kroner.

Delegasjonen kommer til  være mye i felt og se Norsk Folkehjelps arbeid foregår i samarbeid med landsbyene, hvordan eksplosivrydderne jobber og den store forskjellen Fagforbundets pengestøtte gjør en forskjell for sivilbefolkningen.  Ambassadørene vil blogge fra reisen.

Sammen med Laos-ambassadørene reiser Stein Guldbrandsen (AU), Raymond Turøy (AU), Maria Wattne (Informasjonsavdelingen), Ingunn Eriksen (stab) og Are Stranden (Norsk Folkehjelp).