Fagforbundet krever at Nationaltheatret bryter med Habima

Stein Guldbrandsen (AU) var klar i sin oppfordring til teatersjef Hanna Tømta i gårsdagens demonstrasjon. Det israelske nasjonalteateret Habima bidrar til en normalisering og legitimering av Israels folkerettstridige okkupasjon, en okkupasjon som er fordømt av FN og den internasjonale strafferettsdomstolen i Haag.

16.01.2015 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 18.01.2015

Nationaltheatrets samarbeid med Habima strider mot verdenssamfunnet manglende aksept for at det ikke skal være vanlig bisniss i ulovlige bosettinger, sa Stein Guldbrandsen i sin appell.

Ultimatum må føre til konsekvenser

Bakgrunnen for striden er at Nationaltheatret deltar i samarbeidsprosjektet TERRORisms i regi av den europeiske teaterunionen UTE. Blant teatrene i prosjektet er også Israels nasjonalteater Habima som spiller regelmessig i de ulovlige bosettingene på Vestbredden. Nationaltheatrets ledelse ble oppfordret både av ansatte og tillitsvalgte på teatret, palestinske, israelske, norske kunstnere og samfunnsdebattanter til å bryte samarbeidet. Dette førte til at teatersjef Hanna Tømta i sommer stilte et ultimatum til Habima. Fortsatt samarbeid er avhengig av at Habima slutter å spille på i bosettingene. Habimas teatersjef Ilan Ronen, svarte Tømta at det er uaktuelt å ikke spille der. Begrunnelsen er blant annet økonomiske hensyn. Det palestinske uavhengige teateret Shiber Hur som også skulle delta i prosjektet trakk seg i sommer.

Skuffelsen var stor da Tømta ikke fulgte opp sitt ultimatum med å bryte samarbeidet. Habima skal allerede i februar spille i bosettingen Ariel.  Tømta mener nå at dialog etter et ”nei” er bedre enn å avslutte samarbeidet.

Premiere på Vi tygger på tidens knokler

Akulbi Samordningskomiteen for akademisk og kulturell boikott av staten Israel og Palestinakomiteen arrangerte gårsdagens i demonstrasjon foran Nationaltheatret før teaterstykket Vi tygger på tidens knokler som er Norges bidrag til TERRORism. Musikernes Fellesorganisasjon, Fagforbundet, Film- og teaterteknisk forening, Norsk Folkehjelp, Sosialistisk ungdom, Sosialistisk Venstreparti, AUF, AUF Oslo, Rødt, Rød Ungdom, Bestemødre for fred, Palestine Network Norway, Norsk Folkehjelps Ungdom, Fellesforbundet avd 850 Oslo Grafiske Fagforning, Industri Energi, Fagforbundet Oslo.

Demonstrasjonen gikk fredelig for seg.

Om forpliktet til å spille i hele Israel, så hvorfor spille i Ariel?

Blant appellantene var teaterregissør Kai Johnsen. Han har vært i Øst-Jerusalem og Vestbredden og sett hvilke konsekvenser okkupasjonen har for vanlige folk og ville spesielt gi palestinske filmskapere, skuespillere og kunstnere en stemme ved å fortelle om virkeligheten om konfiskerte hjem, manglende  bevegelsesfrihet og svært få muligheter til å utvikle seg på grunn av den israelske okkupasjon og bosettingspolitikk på Vestbredden, og den skam som er knyttet til Nationaltheatrets avgjørelse å fortsette samarbeidet med Habima. Habima har påberopt seg at teatret er pålagt å spille i hele Israel.  Johnsen mente i sin appell at dette ikke påla dem å spille i Ariel, ettersom bosettingen ligger på palestinsk jord.

Misbruk av terreng og kart

Poeten Torgeir Rebolledo Pedersen henstilte i appellen Nationaltheatret å bryte samarbeidet med Habima, et nasjonalteater som har på israelsk fjernsyn støttet aktivt opp om angrepene mot Gaza og bidrar til å misbruke kart og terreng ved å spille i bosettingene.  Pedersen har ikke noe tro på dialog med et regime som påstår å være Midtøstens eneste demokrati, når dens kunstnere, akademikere og fredsaktivister risikerer å bli saksøkt og sanksjonert for å oppfordre til boikott av de ulovlige bosettingene.

Dialog som utestenger palestinere

Demonstrasjonens siste appellant Marius von der Fehr fremhevet kritikken mot Habima. Da UTE og Habima inviterte til en konferansen om terrorisme,  «The Democratic Dilemma With Counter-Terrorism» besto panelet av tidligere toppledere av Mossad, etterretningstjenesten Shin Bet og den israelske hæren. Det palestinske teateret Shiber Hur var ikke invitert.

Teatersjef Hanne Tømta har heller ikke vist noe interesse for å ha dialog med palestinere og israelere i opposisjon til Habima eller Israels okkupasjon.  Kunstneren minnet om at Israel bruker bevisst kultur for å normalisere okkupasjonen. Det er nettopp det Israel lykkes med når Nationaltheatret fortsetter samarbeidet.

Når Habima i februar skal spille i Ariel, så bør det sjokkere alle at at Nationaltheatret ønsker å bli forbundet med et slikt teater. Ariel er et symbol på Israels apartheidpolitikk.  Kolonien ligger på stjålet palestinsk jord avstengt med elektriske gjerder og apartheidveier mens de pumper opp det palestinske grunnvannet og dumper kloakk på palestinske bønders jord. Dette er vanlige eksempler fra de mange ulovlige bosettingenes kriminelle handlinger mot det palestinske folket, sa von der Fehr i sin appell.