Krever at Nationaltheatret kutter Habima-samarbeid

– Kulturtilbud fra israelske institusjoner i bosettinger på Vestbredden bidrar til å normalisere dem som en permanent del av Israel, skriver Palestinakomiteen i en pressemelding.

14.01.2015 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 16.01.2015

Nationaltheatret deltar i prosjektet TERRORisms sammen med Israels nasjonalteater Habima som spiller i de ulovlige bosettingene på Vestbredden. Habima deltar aktivt i normaliseringen av Israels bosettingspolitikk. Nationaltheatret har valgt å fortsette uavhengig av kritikk fra både palestinske, israelske og norske kunstnere og samfunnsdebattanter. Dette til tross for at Habima allerede i februar skal opptre på nytt i den illegale bosettingen Ariel. Bosettingene er allment ansett som et av de største hindrene for en fredelig og rettferdig løsning.

– Det er nødvendig å legge press på Israels okkupasjonspolitikk. Gjennom å trekke Nationaltheatret ut av prosjektet, har vi i Norge nå en unik sjanse til å sende et tydelig signal om at vi ikke aksepterer bosettingene. Teatersjef Hanne Tømta fremholder viktigheten av dialog som et hovedargument for å fortsette samarbeidet. Men det er vanskelig å se hva dialogen består i utover en legitimering av okkupasjon og folkerettsbrudd, sier Vanja Alling, leder av AKULBI (Samordningskomiteen for akademisk og kulturell boikott av staten Israel).

Mange har protestert på Nationaltheatrets deltakelse i prosjektet. Et opprop som ber Nationaltheatret trekke seg fra samarbeidet samlet på kort tid over 1 200 underskrifter i det norske teatermiljøet.

Demonstrasjon 15. januar kl 18.30 utenfor Nationaltheatret

Nationaltheatret har premiere på sitt bidrag til TERRORisms - «Vi tygger på tidens knokler» - 15. januar som møtes med en demonstrasjon utenfor teatret kl 18.30.
– Nasjonalteateret velger gjennom sitt fortsatte samarbeid med Habima å se bort fra kulturinstitusjoners moralske ansvar for en stillingtagen til urett. Demonstrasjonen retter seg ikke mot innholdet i Nationaltheatrets forestilling, sier Kathrine Jensen, leder av Palestinakomiteen i Norge, - men mot samarbeidet som legitimerer Israels okkupasjon av Palestina og den folkerettsstridige bosettingspolitikken – en politikk som fratar palestinerne all mulighet til å leve et normalt liv.

Disse organisasjonene har sluttet seg til demonstrasjonen (12. januar):
Musikernes fellesorganisasjon, Fagforbundet, Norsk Folkehjelp, Sosialistisk Ungdom, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, AUF Oslo, Rød Ungdom, Bestemødre for fred, Palestine Network Norway, Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom, Fellesforbundet avd 850 Oslo Grafiske Fagforening, Industri Energi, Fagforbundet Oslo.