Rydding av eksplosiver i Laos

Fagforbundet drifter et Norsk Folkehjelp-team som rydder klasebomber i Laos.

Fagforbundet drifter et Norsk Folkehjelp-team som rydder klasebomber i Laos. (Foto: Ingunn Eriksen)

Laos er det landet i verden som er mest infisert av klasebomber og udetonerte eksplosiver. Fagforbundet støtter Norsk Folkehjelps eksplosivryddeteam i Saravan-provinsen. Teamet kartlegger og fjerner eksplosiver.

10.01.2015 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 02.06.2015

Opptil 80 millioner ueksploderte klasebomber fortsetter å drepe og lemlestet mennesker i store deler av verden i flere tiår etter at en konflikt er over.

• Klasebomber har drept og lemlestet sivile i over 40 år og har blitt brukt i over 30 land.

• Rundt hvert fjerde offer for klasebomber er barn.

1964 til 1973 under Vietnamkrigen slapp amerikanske bombefly mer enn to millioner tonn bomber over Laos.

• Over 30 prosent forventes å ikke ha detonert og ligger fremdeles strødd over hele landet. Mange av småbombene eksploderer ikke før de tiår etter blir hakket borti eller skadet på annen måte.

• Klasebomber i jordbruksområder hindrer lokalbefolkningen i å dyrke ris, mange skoleveier er utrygge og Laos forblir et av verdens fattigste land fordi de ikke får tilgang til sine rike naturressurser.

• Norge var det første landet, sammen med Laos, til å signere konvensjonen mot klasevåpen. Konvensjonen skal hindre produksjon og bruk av et våpen som ikke skiller mellom sivil og militære mål godt nok til å etisk kunne  forsvare bruken av.

Fagforbundet inngikk et langsiktig samarbeid med Norsk Folkehjelp i 2009, og fram til 2015 har vi støttet et team i Sekong-provinsen. I 2011 fikk Norsk Folkehjelp TV-aksjonen til mine- og eksplosivrydding, og arbeidet med å skape en tryggere verden skjøt fart.

I 2015 går Fagforbundets støtte til et team i Saravan-provinsen. Dette året fikk to av Fagforbundets Palestina-ambassadører også rollen å være Laos-ambassadører. De deltar på delegasjonsreise til Laos i februar 2015, og kan inviteres til fylkene og fagforeningene for å fortelle om Fagforbundets solidaritetsprosjekt.

Eddie Whyte: Eddie.Whyte@fagforbundet.no , telefon: 33 37 95 73 / 902 77 166

Torild Holmedal: Torild.Holmedal@fagforbundet.no , telefon 75 56 54 29 / 993 64 805

Se video fra Laos laget av FN og Lao National UXO Programme (UXO Lao). UXO betyr udetonerte eksposiver.