Husødeleggelsene i Øst-Jerusalem økte i fjor

Beit Hanina demolition for the families Idriss and Kisswani 3 houses

Beit Hanina demolition for the families Idriss and Kisswani 3 houses (Foto: Picasa)

Det internasjonale samfunnet har anerkjent Øst-Jerusalem som framtidig palestinsk hovedstad, men palestinerne som bor der fortsetter å bli fordrevet fra hjemmene sine.

05.01.2015 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 05.01.2015

I 2014 ble 112 bolig og andre bygninger ødelagt etter rivningsordre av Israel. 341 personer, inklusiv 199 barn mistet hjemmet sitt, viser en rapport fra Al-Maqdese for Society Development. Dette er en økning fra tidligere år.

Palestinere får ikke bygge eller ferdes fritt i egen by

Israel har annektert Øst-Jerusalem. Anneksjonen er i strid med FNs sikkerhetsråds resolusjoner 252, 267, 471 og 478. Israel tar ikke hensyn til folkeretten, men bruker den sterkeste rett til å fordrive palestinere bort fra Jerusalem.

Rundt 298 000 palestinere bor per i dag i Øst-Jerusalem, og okkupasjonen hindrer dem til å ferdes fritt i egen by. Den folkerettsstridige annekteringsmuren og utallige sjekkpunkter hindrer fri adgang til skole, utdanning, helsetilbud og andre tjenester som de har krav på som innbyggere av Jerusalem. Sjekkpunktene hindrer også fri ferdsel til arbeid og dagliglivets gjøremål. I tillegg er rundt 4 millioner palestinere som bor på okkupert jord forhindret til å komme inn i Øst-Jerusalem uten israel-utstedte tillatelser som gis i svært begrenset antall. For å kunne passere de såkalte sjekkpunktene må man enten være fra Øst-Jerusalem (ha blått ID-kort) eller ha hvis man er fra Vestbredden ha arbeidstillatelse, studietillatelse eller en annen spesiell grunn til å bevege seg inn i Øst-Jerusalem som for eksempel behov for medisinsk behandling ved palestinsk sykehus.

De folkerettstridige bosettingene på Vestbredden ligger strategisk til slik at de omringer nærmest hele Øst-Jerusalem. 200 000 israelske bosettere bor i Øst-Jerusalem. Bosetterne får økonomiske fordeler fra myndighetene ved å flytte til okkupert område. Å flytte sin egen befolkning inn i landområder som et land okkuperer er ikke tillatt i henhold til artikkel 49 i den fjerde Genève-konvensjonen.

Gjennom anneksjonen blir palestinerne utsatt for Israels manglende vilje til å gi byggetillatelse samtidig som det blir stadig flere utvidelser av bosettingene og utbygging av nye bosettinger og enkeltvise overtakelser av palestinske hjem av bosettere. 35 % av land i Øst-Jerusalem har blitt konfiskert til israelske bosetninger mens knappe 13 % av Øst-Jerusalem er regulert til palestinsk bygging, hvorav mye er allerede bebygd. Ettersom det er praktisk talt umulig å få byggetillatelse, er den eneste muligheten å bygge uten israelsk tillatelse for å løse de store og akutte boligproblemene. Minst en tredjedel av alle palestinske hjem i Øst-Jerusalem mangler israelske utstedt byggetillatelser. FN opplyser om at 93 100 innbyggere står i fare å miste hjemmene sine.

Må rive hjemmet sitt selv

Når en palestiner får rivningsordre, så har han valget mellom om enten å selv rive huset sitt eller la Israel sørge for at det blir revet. Regningen for rivingen går til huseieren. Avhengig av størrelsen på huset vil regningen komme på et sted mellom 30 000 – 80 000 kroner. Av de 112 boligene som ble revet i fjor, ble 20 personer tvunget til å selv rive huset sitt under trussel om fengsel og høye bøter. Al-Maqdese påpeker at utover de store økonomiske tapene palestinerne lider, så er det store psykologiske og sosioøkonomisk skadevirkninger av rivningene av husene. Israel har innkassert mange millioner dollar gjennom husødeleggelser, mens flere og flere palestinske familier står på bar bakke.

Caterpillar river palestinske hjem

Caterpillar er et amerikansk selskap som produserer og leverer bulldosere og utstyr for bygg- og anleggsvirksomhet. Selskapets D9-bulldosere blir brukt av den israelske hæren til å rive palestineres hus i de okkuperte områdene og til å ødelegge palestinsk jordbruksland og annen infrastruktur, til bygging av muren og til bygging av bosettinger på palestinsk land. Ved bruk av disse bulldoserne har den israelske hæren ødelagt over 11 795 palestinske hus i løpet av de siste 10 årene. Caterpillar brukes også til bygging av annekteringsmuren og under invasjonene i Gaza.

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har skrevet om Caterpillar i rapporten Farlige forbindelser og setter et kritisk søkelys på at pengene til norske skattebetalere investeres i den israelske okkupasjonen gjennom Statens Pensjonsfond – Utland (Oljefondet). Det pågår et internasjonalt press for å få fondsforvaltere til å trekke ut sine investeringer i Caterpillar. I 2013 var investeringene i underkant av 2 milliarder.

Caterpillar lager også klær og sko som forbrukere kan unngå å kjøpe.

Palestina-ambassadører besøkte Øst-Jerusalem i november i fjor

Fagforbundet støtter Al-Maqdese gjennom samarbeidsprosjektet med Norsk Folkehjelp. En delegasjon bestående av blant annet tre av Fagforbundets Palestina-ambassadører hadde møte med organisasjonen i november i fjor. Delegasjonen ble vist rundt i Øst-Jerusalem og fikk se bosettinger og offentlig instanser som blitt plassert på palestinsk jord. Vil du vite mer, ta kontakt med Palestina-ambassadøren i ditt fylke.