Fagforbundet har fått Laos-ambassadører

Med Fagforbundets støtte rydder Norsk Folkehjelps eksplosivryddingsteam landsby etter landsby i Sekong-provinsen (Foto: Ingunn Eriksen)

Eddie Whyte og Torild Holmedal er utnevnt til Fagforbundets Laos-ambassadører. Begge er i dag med i forbundets Palestina-ambassadørkorps og er godt kjent med utøvelsen av ambassadørrollen. Fagforbundet støtter Norsk Folkehjelps prosjekt med å rydde eksplosiver i Laos.

08.12.2014 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 08.12.2014

I februar deltar Whyte og Holmedal på en delegasjonsreise til Sekong-provinsen. Her støtter Fagforbundet et team på 20 personer som kartlegger og rydder klasebomber.

USA slapp over det nøytrale Laos under Vietnamkrigen mer enn 270 millioner klasebomber og rundt 30 prosent av disse ble liggende igjen som udetonerte eksplosiver som dreper og skader den dag i dag. Store områder ligger brakk og gjør at Laos fremdeles er en av verdens fattigste land til tross for rike naturressurser. Norsk Folkehjelps ryddingen av jordbruksområder, landsbyer og skoleveier skaper en tryggere hverdag for hele provinsen.

Ambassadørene skal blogge under og etter reisen, og det er anledning for fylkene og fagforeninger å invitere dem for å høre mer om solidaritetsprosjektet.

Eddie Whyte kan kontaktes på epost Eddie.Whyte@fagforbundet.no

Torild Holmedal kan kontaktes på epost Torild.Holmedal@fagforbundet.no