Vil samle colombianske parter i Oslo

Leder av Fagforbundet, Mette Nord, leder LOs delegasjon og møtte leder av Central Unitaria de Trabajadores (CUT) Colombia, Louis Alejandro Pedraza. (Foto: André Nerheim, LO)

Norsk LO fikk høre fra en grufull hverdag hos colombiansk fagbevegelse. Tar initiativ til å samle tre parter til dialog i Oslo. Fagforbundets leder, Mette Nord, møtte lederen av CUT Colombia, Louis Alejandro Pedraza.

25.11.2014 av Andre Nerheim, LO
Sist oppdatert: 25.11.2014

Nord leder en LO-delegasjon som er i Colombia for å vurdere hvordan man kan styrke fagbevegelsens rolle. Dette kommer i kjølvannet av at Norge har signert en frihandelsavtale med landet.

- Dette har vært en krevende dag. Våre venner i fagbevegelsen har gitt oss et ærlig inntrykk av de utfordringene de møter. Vi ser omfattende bruk av vold, trusler, frihetsberøvelse og drap for å undergrave fagbevegelsens rolle. Siden 2012 er 63 tillitsvalgte drept, sier Mette Nord.

- Spesielt er jeg bekymret for kvinners og barns situasjon i landet. Barnearbeid øker i omfang i Colombia, uten at noe blir gjort for å stoppe utviklingen. Samtidig ser mange at kvinner blir utsatt for seksuell trakassering, men tør ikke melde fra fordi de frykter for jobben sin.

- Vi fikk også høre fra kvinnepolitisk ansvarlig i Central Unitaria de Trabajadores (CUT) at det er en tydelig trend at man aborterer jentefostre. Hun fortalte om et samfunn under stress, om arbeidsledige og frustrerte menn som dreper sine koner, så sine barn, og til slutt seg selv. Dette er så grusomt at det er vanskelig å ta inn over seg, fortsetter Fagforbundets leder.

- En velfungerende fagbevegelse kan være et sentralt instrument for å rette opp i sosial urettferdighet. Derfor er det så trist at myndighetene undergraver grunnleggende faglige rettigheter.  Om kort tid skal vi møte politisk ledelse i det colombianske arbeidsdepartementet. Jeg er glad for at fagbevegelsen ga oss helt konkrete problemstillinger som vi kan løfte i det møtet. Stikkord er menneskerettigheter, uformell økonomi og likestilling, sier hun.

- Til sist må jeg understreke at jeg er svært glad for de positive tilbakemeldingene vi har fått på initiativet vårt om å samle myndigheter, arbeidsgivere og arbeidstakere fra norsk og colombiansk side til samtaler i Oslo på vårparten. det. Det er ingen tvil om at den sosiale dialogen må styrkes for å få et mer rettferdig samfunn, avslutter Mette Nord.