Det nytter å engasjere seg

Endelig på palestinsk jord! Palestina-ambassadør Ragnar Steinstad ser landet for første gang. (Foto: Ingunn Eriksen)

Ragnar Steinstad er Palestina-ambassadør for Fagforbundet Telemark. Han har vært Palestina-aktivist fra 60-tallet, og er nå i Palestina for første gang.

10.11.2014 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 10.11.2014

Les hans første blogginnlegg fra reisen november 2014.

Det nytter å engasjere seg!

Tekst Ragnar Steinstad

Dette er mitt første blogginnlegg som Palestina- ambassadør i  Fagforbundet. I en alder av 66 år og pensjonist på det tredje året er jeg ingen «pensjonist » i spørsmålet om å engasjere meg i internasjonalt solidaritetsarbeid. Jeg har hatt dette tillitsvervet i snart ett år, og skal nå på min første reise til Palestina. Planen er å besøke Jerusalem og Gaza og de prosjektene som Norsk Folkehjelp har i områdene.

Denne reise blir spesiell for jeg har aldri vært i Palestina eller Midtøsten før. Men jeg har et langt liv som Palestina -aktivist.  For  47 år siden var jeg delegat på landsmøtet til Sosialistisk Ungdomsforbund der vi vedtok støtte til den palestinske frigjøringskampen og kritikk av Israels brutale behandling av det palestinske folk.

I 60-åra var det uhørt å kritisere Israel, og jeg husker de mange sterke og negative reaksjonene. Vi blei sett på som politisk «gale» av en så godt som samla norsk opinion. Mange av de som i dag deler vår kritikk av forholda i Palestina, var sterkt og uforbeholdent Israel-vennlige.

Mye har skjedd i de ti-åra som har gått siden 60-tallet. I mitt yrkesaktive liv har jeg jobba som elektriker i bygg og anlegg, i industri, som vaktmester og som tillitsvalgt i LO. I mange år har jeg fremma forslag i ulike fagforeninger, LO og samorganisasjoner om støtte til det palestinske folk i deres kamp for egen stat, og rettferdighet for flyktningene. I mange år har jeg  fremma 1.mai-paroler til støtte for palestinerne.

Etter som åra har gått, har det heldigvis blitt lettere å være solidarisk med palestinerne. De siste åra har forslag til vedtak og 1.mai-paroler blitt enstemmig vedtatt, og i Skien og Porsgrunn har det alltid gått mange under Palestina-parolen på arbeidernes dag.

I dag har opinionen, slik jeg opplever det,  endra seg. Jeg tror fakta om konflikten har kommet mye bedre fram, og jeg tror vi ser klarere at alle folkeslag skal ha de samme menneskerettighetene.

På mange måter har vi fått en «seier» i folket her hjemme, men vi er veldig langt unna en seier for de som virkelig trenger det, det palestinske folk.

Det er en stor glede å se det fantastiske arbeid som Norsk Folkehjelp gjør for palestinerne i Midtøsten. Og jeg er imponert over de ressurser de bruker, og den solidaritet som Fagforbundet viser i Palestina-konflikten. Dette er internasjonal solidaritet fra arbeiderbevegelsen på sitt beste.