Fagforbundet tar avstand fra jødehat

Klare for reise til Palestina. Fra venstre bak: Stein Guldbrandsen (Fagforbundets AU), Are Stranden (Norsk Folkehjelp, Julie Offerdal (Norsk Folkehjelp), Venke Anny Nes (Fagforbundet Aust-Agders Palestina-ambassadør), Kjetil Vevle (Fagforbundets infoavdelingen), Raymond Turøy (Fagforbundets AU), Bengt-Ole Larsen (Fagforbundet Nordlands Palestina-ambassadør). Foran fra venstre: Liz Aslaksen (Fagforbundet Oslos Palestina-ambassadør), Cathrine Hansen (Fagforbundet Nord-Trøndelag Palestina-ambassadø (Foto: Ingunn Eriksen)

Fem Palestina-ambassadører er klare for reise til Palestina. Bengt-Ole Larsen er en av dem. Han er krass i sin kritikk mot Israels okkupasjon av FN-erklært palestinsk territorium.

06.11.2014 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 07.11.2014

En solidaritetsreise

Tekst Bengt-Ole Larsen, Fagforbundet Nordlands Palestina-ambassadør

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp samarbeider tett om internasjonal solidaritet. Et av prosjektene er å støtte palestinernes kamp mot okkupasjon av eget land og okkupantens undertrykking av det palestinske folk. Fagforbundet har opprettet et ambassadørkorps på 25 ambassadører med representanter fra alle landets fylker. Gjennom Norsk Folkehjelp støtter vi bl.a. lokale kvinne-, ungdoms- og jordbruksorganisasjoner i Palestina. Vårt mål er at vi skal bidra til å øke forståelsen i både Norge og resten av verden til palestinernes krav på å få rettferdighet i eget land.

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp tar skarp avstand fra jødehat.

Vi tar avstand fra hat mot alle folkegrupper.
Å være kritisk til staten Israels okkupasjonspolitikk betyr ikke jødehat. Israels okkupasjon av FN-erklært palestinsk territorium må opphøre. Muren som de israelske myndighetene har bygd for å skille jøder og palestinere må rives, akkurat slik Berlinmuren måtte rives. Bosettingene på palestinsk jord må stanses. De palestinske flyktningene har rett til å vende tilbake eller motta kompensasjon, om de velger det. Det må komme en politisk løsning i Midtøsten som krever at alle må lære å leve i fred med sine naboer.
I november skal jeg og noen av de andre ambassadørene besøke Vestbredden i Palestina. Da vil jeg få se og oppleve hverdagen til palestinere i de okkuperte områdene. Jeg vil også få møte Fagforbundets og Norske Folkehjelps samarbeidspartnere i Palestina. Fra turen vil jeg blogge om mine opplevelser. Jeg håper flest mulig vil følge med bloggen og være med å spre den slik at flest mulig.