Fagforbundet krever anerkjennelse av Palestina

Stein Guldbrandsen i Fagforbundets Arbeidsutvalg.

Stein Guldbrandsen i Fagforbundets Arbeidsutvalg. (Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp mener Norge bør følge Sverige som i går anerkjente staten Palestina. – Vi er uenige med regjeringen, som sier at det først må foreligge en fredsavtale før norsk anerkjennelse kan komme på tale.

31.10.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 01.11.2014

Forhandlinger uten press på Israel har ikke gitt resultater. Tiden for en to-statsløsning er i ferd med å renne ut fordi Israel fortsetter å okkupere og bygge bosettinger som konfiskerer palestinsk land og naturressurser. I tillegg fortsetter de å håndheve en hard blokade over Gaza, noe som gjør at muligheten for å forme en palestinsk stat blir vanskeligere.

– Etter tiår med israelske myndigheters aktive undergraving av mulighetene for en to-statsløsning må det internasjonale samfunn støtte oppunder palestinernes diplomatisk initiativ i FN, sier utenlandssjef i Norsk Folkehjelp Kathrine Raadim og Stein Guldbrandsen i Fagforbundet.

– Norske myndigheter vil gjennom en anerkjennelse kunne bidra til å styrke palestinernes forhandlingsposisjon og dermed styrke muligheten for at framtidige forhandlinger kan lykkes, sier Raadim og Guldbrandsen.

Naturlig videreføring av norsk politikk

En anerkjennelse av Palestina er en naturlig videreføring av norsk politikk. Norske myndigheter har allerede tatt en rekke steg på veien til full anerkjennelse. Norge stemte for at Palestina skulle få observatørstatus i FN i 2011, og har oppgradert Palestinas representasjon i Norge til en ambassade. Nå gjenstår full anerkjennelse og å oppgradere Norges representasjonskontor i Øst-Jerusalem til en ambassade.

– Anerkjennelse har blitt kritisert for å være symbolpolitikk, men en diplomatisk anerkjennelse vil ha faktiske konsekvenser. Det vil være en viktig støtteerklæring for palestinsk forsoning, og vil kunne bidra positivt til å styrke mulighetene for vellykkede forhandlinger i framtiden. Anerkjennelse må også følges opp av strategisk støtte fra norsk side med mål om å endre fakta på bakken, sier Raadim og Guldbrandsen.