Sjokk å se grov undertrykking på nært hold

Se videoen av Fagforbundets leder Mette Nord da hun i august besøkte Midtøsten for første gang. Det gjorde et dypt inntrykk.

22.08.2014 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 01.09.2014

– Det er første gang jeg er i Midtøsten. Meningen var at jeg skulle gjøre meg kjent med prosjektene våre i Gaza, på Vestbredden og i Øst-Jerusalem. Krigen stoppet disse planene, sier Nord.

Krigen må stoppes umiddelbart, blokaden av Gaza oppheves og muren rives. Er du et barn i Gaza på seks år, så har du allerede opplevd tre kriger!

Fagforbundet støtter ikke Hamas, men det rettferdiggjør ikke slaktingen av sivile palestinere.

Sivilbefolkningen trenger ro og humanitær hjelp. Fagforbundets ledelse har vedtatt å gi en krone per medlem som et bidrag til partnerne våre i Gaza. Den store aktiviteten i forbundet ellers, har sammenheng med den store jobben palestinaambassadører har gjort siden landsmøtevedtaket fra 2009. Å se med urettferdigheten og grusomhetene med egne øyne har forandret mange, også meg