Gaza sett fra Vestbredden

Stein Guldbrandsen i Fagforbundets Arbeidsutvalg.

Stein Guldbrandsen i Fagforbundets Arbeidsutvalg. (Foto: Ingunn Eriksen)

Fire dager i Øst-Jerusalem og på Vestbredden har gitt sterke inntrykk.

15.08.2014 av Stein Guldbrandsen
Sist oppdatert: 18.08.2014

Delegasjonen fra Fagforbundet og Norsk Folkehjelp skulle i utgangspunktet besøke partnere som er omfattet av samarbeidsprosjektet vårt for å få et innblikk i hvordan de jobber. Det har vi gjort. I tillegg har vi hatt samtaler med representanter fra OCHA, FN-organet for humanitær koordinering, de norske ambassadene i Israel og Palestina, vi har hatt telefonsamtaler med Norsk Folkehjelps lokalt ansatte i Gaza og andre inne på Gaza og vi har snakket med noen fra fredsbevegelsen i Israel.

Bildet vi får er stygt, veldig stygt. Undertrykkelsen av palestinere i Israel, på Vestbredden og i Øst-Jerusalem når nye høyder. Palestinere nektes adgang til moskeer (kanskje med unntak av menn over 60 år), køene ved checkpunktene er lengre enn noen gang. Siden begynnelsen av juli er 24 palestinere drept på Vestbredden og over 1.000 arrestert. Arbeidsledigheten stiger fordi palestinere sparkes ut av det israelske arbeidsmarkedet fordi de er palestinere. Palestinere i Israel angripes på åpen gate i Israel.

Men det er situasjonen på Gaza alle er opptatt av. Nær 2000 drepte, 10.000 skadde hvorav 30% antas å få varige men, 100.000 har fått hjemmene sine totalt ødelagt og det er nær en halv million flyktninger. Dette er en massakre og en krig mot den palestinske befolkningen. Ved tidligere besøk har den politiske splittelsen vært heftig diskutert. Nå er den entydige holdningen at dette er et angrep på en samlet palestinsk land, et land som har vært okkupert i 66 år, et land som bare krever å få leve i fred.

Vi prøver å forstå hvorfor Israel foretar dette folkemordet i det blokkerte Gaza. Den offisielle forklaringen å ta ut Hamas tror ingen på. Det er et okkupert folk som krever frihet. Ødelegge tunnelene kunne de gjøre uten å bombe. Det høyteknologiske overvåkningssamfunnet har selvfølgelig visst hvor hver eneste tunnel var, og kunne fylt dem med sand eller kloakk som Egypt gjorde. Vi har diskutert den økonomiske motivasjonen. Deler av israelsk økonomi går bra. Våpen- og overvåkningsindustrien gjorde byks oppover på børsene ved krigsutbruddet. Testet i strid er dessverre et kvalitetsstempel i denne bransjen.

En annen spekulasjon tar utgangspunkt i OCHA-rapporten Gaza 2020. Denne rapporten går igjennom befolkningenssituasjon og tilgang på land og vann og konkluderer med at Gaza vil bli ubeboelig uten vesentlige endringer innen 2020. Okkupasjonsmakta vil ha ansvaret for en slik situasjon og kan ha satt igang massakrene nå for å endre fokus.

Uansett hvilke reelle motiver okkupanten har hatt, er Gaza en humanitær katastrofe. Vi må bruke alle muligheter til å stille oss bak de palestinske kravene om en politisk løsning. Uten en løsning hvor blokaden og okkupasjonen heves blir det ingen løsning. Vi må stille oss bak kravene om at Israel må stilles til ansvar for ødeleggelser av sivil infrastruktur. Vi kan ikke akseptere at skattebetalere i siviliserte land gang på gang skal betale gjenoppbyggingen etter Israel brutale ødeleggelser og massakre av mennesker som kun prøver å skape et fredelig liv.