ITF fordømmer Israels okkupasjon av Palestina

Ole Roger Berg og Asbjørn Wahl, fra Fagforbundet og Bilal Malkavi fra ITF og Naser Yones fra palestinsk LO var fornøyd med støtte palestinerne fikk fra ITF (Foto: Geirmund Jor)

I en enstemmig resolusjon fordømmer den internasjonale transportarbeiderføderasjonen Israels okkupasjon av Palestina og bombingen av Gaza.

15.08.2014 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 15.08.2014

Fra norsk side var det foreslått å vedta en boikott av Israel, men det forslaget nådde ikke fram. I Resolusjonen heter det blant annet: ITF er rystet over den pågående konflikten i Gaza der 1962 mennesker er drept, de fleste sivile. Den overveldende majoriteten av døde og sårede er sivile, fanget uten noe sted å flykte. I løpet av de siste dagene har sivile, FNs infrastruktur, inklusive hjem, skoler, sykehus og områdets eneste kraftverk blitt ødelagt. Det vil ha alvorlige konsekvenser for Palestinerne lenge etter at de militære operasjonene opphører.

I resolusjonen krever ITF en umiddelbar stopp på ulovlige bosettinger og at eksisterende bosettinger fjernes og at Israel gjenoppretter grensene fra 1967. Dette vil gi grunnlag for en varig fred som anerkjenner palestinernes rett til selvbestemmelse og etablering av et fritt og uavhengig Palestina, heter det i resolusjonen.

Naser Yones fra palestinsk LO holdt en gripende innledning og hvordan levekårene er i Gaza akkurat nå. Han fortale om barn og kvinner som blir drept, folk som får hjemmene sine ødelagt av bomber og vilkårlige drap utført av israelske soldater. Han siterte FNs generalsekretær Ban Ki-moon som sa: ”Det er ingen ting mer skammelig enn å bombe sovende barn.”

Mer enn 500 barn er dept til nå i konflikten i Gaza.