Fagforbundet bevilger 340 000 kr til Gaza

Fagforbundets leder Mette Nord, AU-medlem Stein Gulbrandsen og generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Liv Tørres, besøker Jerusalem, Ramallah og Hebron. De er dypt rystet over den humanitære katastrofen i Gaza og Israels brutalitet mot sivibefolkningen. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

– Situasjonen i Gaza er helt ekstrem, sier Fagforbundets leder Mette Nord, som befinner seg i Jerusalem. 450 barn er drept, 100 000 mennesker er husløse – skoler, sykehus og infrastruktur jevnet med jorden.

13.08.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 23.10.2023

Fagforbundets Arbeidsutvalg bestemte seg i dag for å bevilge én krone per medlem i Fagforbundet til støtte for Norsk Folkehjelps nødhjelpsarbeid i Gaza.

Oppfordrer alle organisasjoner til å delta

– Vi oppfordrer alle andre organisasjoner til å bidra. Dette er en helt, helt ekstem situasjon, sier Nord.

I likhet med norske skolebarn skal også barna i Gaza snart begynne på skolen. Skoleåret starter 24. august.

– Skolene er fullstendig jevnet med jorden. Barna har ikke noe sted å gå. De menneskelige kostnadene er enorme. Dette er et lite bidrag for å prøve og få samfunnet opp å gå igjen, sier Nord.

Antall drepte i Gaza nærmer seg 2000 og 73 prosent av dem er sivile, ifølge FNs kontor for koordinering av humanitær innsats i Palestina, OCHA. Hele 25 prosent av de drepte er barn.

Mette Nord og en delegasjon fra Fagforbundet ankom søndag Jerusalem sammen Norsk Folkehjelp under ledelse av Liv Tørres.

USA og verdenssamfunnet må presse Israel

Både Nord og Norsk Folkehjelps generalsekretær mener det er Israel som okkupant som må betale regninga for å bygge opp igjen sivilsamfunn og infrastruktur på Gaza.

– USA og verdenssamfunnet må beskytte sivile palestinere i Gaza og presse Israel til å gi noe i forhandlingene for å hindre at krigen fortsetter. Som okkupant er det Israels ansvar å beskytte de sivile. USA og det internasjonale samfunnet må kreve at Israel gir noe i forhandlingene med palestinerne, de må lette blokaden, sa Liv Tørres i en pressemelding fra Norsk Folkehjelp og Fagforbundet mandag.

Ber Brende bidra

– Vi ber utenriksminister Børge Brende bidra til å få Israel med på en varig fredsavtale gjennom tilgjengelige diplomatiske kanaler og aktører som har den nødvendige innflytelse, fortsatte hun.

– Fortsatt bombing vil aldri bringe partene nærmere hverandre, det kan bare reelle forhandlinger gjøre og alle de palestinske forhandlingsdelegasjonene er tydelige på at de ikke blir hørt i forhandlingene, sa Mette Nord.

Støtt befolkningen i Gaza – Gi ditt bidrag her

Norsk Folkehjelp er klare til å gå i gang med hjelpearbeid i Gaza så snart situasjonen tillater det. Organisasjonen har drevet bistandsarbeid i Palestina siden 1987 og har kontor i Gaza by. Som en del av programmet har de allerede partnere de jobber med på nødhjelpsprosjekter innen jordbruk, fiske og utdanning. Etter den israelske operasjonen «Pillar of Cloud» i 2012 jobbet Norsk Folkehjelp med traumatiserte barn som fikk hjelp til å bearbeide det de hadde opplevd.

Går inn med mat og nødhjelp så snart de kan

– Så snart det lar seg gjøre vil vi i samarbeid med våre partnere gjøre det vi kan for å få Gaza på beina igjen, dette inkluderer å bruke innsamlede midler til å distribuere mat og andre nødvendighet til Gazas unge befolkning. Halvparten av Gazas befolkning er barn, sier Liv Tørres.