Gaza: Katastrofen må stoppes

Røyken siger opp etter et bombenedslag i Gaza.

Røyken siger opp etter et bombenedslag i Gaza. (Foto: Al Jazeera English/Flickr)

– Ord blir små når situasjonen for befolkningen i Gaza skal beskrives etter tre og en halv uke med krigshandlinger. Den manglende politiske evnen til å få satt en stopp for katastrofen som verden utviser er alarmerende, sier Liv Tørres, generalsekretær i Norsk Folkehjelp, og Mette Nord, leder i Fagforbundet.

01.08.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 01.08.2014

– Dette er intet forsvar, men et angrep på en hel befolkning, legger de til. De mener det er hårreisende at et land som blir anerkjent av resten av verden som demokratisk, nå brutalt massakrerer sivile og barn.

Dødstallene stiger raskt i Gaza, og forholdene for de som gjennomlever katastrofen er fryktelige. Det meldes nå om at en fjerdedel av Gazas befolkning er på flukt, inne i Gaza. Men intet sted er trygt, familier blir drept mens de sover i klasserom i FN-skoler.

Meldingene fra Gaza om konsekvensene av at elektrisitetsverket er ødelagt alarmerende. De har nå kun to timer elektrisitet i døgnet. I deler av Gaza har de ingen elektrisitet i det hele tatt. Vanntilførselen virker ikke. Ingen våpenhvile er i sikte og det spekuleres i hvor mange uker til det vil gå før Israel sier seg fornøyd.

– Rekken av sannsynlige krigsforbrytelser blir lenger og lenger. Skal det bli verre nå? Gaza er utpint i årevis og verden lar det skje. Syria og nå Gaza viser at verden ikke har lært. Barna som dør har ikke tid til at verdens ledere feiler en eneste dag til, sier Tørres og Nord.

– Vi krever umiddelbar våpenhvile nå. Samtidig må blokaden heves og okkupasjonen oppheves, avslutter de.