Krever våpenhvile

– Vi er dypt bekymret over det siste døgns eskaleringer og bakkeangrep på Gaza. Bakkestyrkene må umiddelbart trekkes tilbake og det må inngås våpenhvile, er beskjeden fra Fagforbundet og Norsk Folkehjelp i en pressemelding.

18.07.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 18.07.2014

Lederne i de to organisasjonene understreker at en våpenhvile ikke er bærekraftig hvis ikke også blokaden oppheves.

– Det internasjonale samfunnet svikter befolkningen på Gaza. Vi er dypt bekymret for direkte angrep fra israelske styrker mot sivile hjem på Gaza-stripen og krever øyeblikkelig våpenhvile, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Liv Tørres, generalsekretær i Norsk Folkehjelp, legger til:

– Våpenhvile er derimot ikke bærekraftig med mindre Israel også opphever okkupasjonen og blokaden på Gaza. Denne krigen er den tredje på syv år under Israels blokade.

På krigens tiende dag har Israelske angrep mot Gaza tatt 230 liv og såret 1.764, i følge tall fra FN. En israeler er drept. 74 prosent av de drepte palestinerne er sivile.

Etter mer enn syv år med blokade, der 1,7 millioner palestinere har blitt holdt innesperret på Gazastripen av israelske myndigheter, var Gaza allerede sårbar da den siste krigen brøt ut. Blokaden har lagt økonomien i grus og hindrer nødvendig tilgang på essensielle tjenester som for eksempel medisiner og legehjelp, vann, sanitære anlegg, handel, mat og utdanning.

Tørres og Nord poengterer at alle angrep mot sivile er folkerettsstridig og en sannsynlig krigsforbrytelse. De sier at begge sider i konflikten har et ansvar for å beskytte sivile. De understreker imidlertid samtidig at det er Israel som okkuperer Gaza og derfor har et spesielt ansvar under internasjonal rett som okkupasjonsmakt om å beskytte det okkuperte folket.

– Det internasjonale samfunnet må sikre beskyttelse av sivile når israelske myndigheter begår det som må beskrives som en massakre av sivile menn, kvinner og barn. Norsk Folkehjelp fordømmer også angrepene fra palestinske grupper i Gaza inn til Israel på grunnlag av at de setter sivile liv i fare, sier Tørres.

Nord sier at til tross for at de nå krever våpenhvile, er den egentlige løsningen en slutt på okkupasjonen.

– Alle, inkludert palestinere som bor på Gaza-stripen har krav på grunnleggende menneskerettigheter, noe blokaden bryter. Israel må oppheve blokaden nå. Hvis ikke vil ikke en våpenhvile vare og være bærekraftig heller, avslutter Mette Nord og Liv Tørres.