Hjelp bombeofrene i Gaza

Fagforbundet støtter Norsk Folkehjelp sitt arbeid i Gaza. Folkehjelpa er en av få humanitære organisasjoner som har ansatte i Gaza, og som kan bidra inne på området.

15.07.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 16.07.2014

Selv om det nesten er umulig å få inn humanitær hjelp så lenge bombene faller, trenger alle lagre påfyll. Alle monner drar.

Gi en gave nå

Bombet over en uke

Natt til tirsdag 9. juli iverksatte den Israelske regjeringa operasjon «Protective Edge». Den siste uken har rundt 170 palestinere blitt drept, 80 % prosent av dem sivile, ifølge FN.

Den Isarelske hæren, IDF varslet  bombeangrep mot Nord-Gaza søndag ved å slippe flygeblad som advarte innbyggerne nord på Gazastripen om å komme seg i sikkerhet før klokken 12. Flere tusen palestinere på flukt er nå innkvartert på en skole drevet av FNs hjelpeorganisasjon. FN-skoler har Israel bombet tidligere, så redde barn og voksne kan bare vente.

Rundt 800 utenlandske statsborgere har forlatt Gaza, det kan ikke barnefamilier og andre. De er bokstavelig talt i fengsel.

Lørdag 12. juli ble en svært blodig dag. Ingen blir spart, sivile på vei til moskeen er mål, politisjefen på Gazastripen er mål og funksjonshemmede på pleiehjem blir drept.

Les bloggen til Mahmoud Hamada. Han er  prosjektkoordinator for Norsk Folkehjelp i Palestina

Norsk Folkehjelp i Palestina

NRK i Israel/Gaza

• 12. juni forsvant tre unge israelske bosettere nær den israelskokkuperte byen Hebron på Vestbredden.
  • Flere hundre palestinere er blitt pågrepet i en større militæraksjon etter bortføringene, og israelske soldater har aksjonert på mer enn 1.500 steder på den okkuperte Vestbredden i jakten på tenåringene.
  • Israels voldsomme reaksjon har utløst gatekamper og flere er blitt drept. 20. juni skjøt og drepte israelske soldater en 15 år gammel gutt, mens to andre palestinske menn ble drept to dager senere.
  • 29. juni ble Gazastripen rammet av tolv israelske luftangrep etter at raketter avfyrt fra den palestinske enklaven landet i Sør-Israel. Fram til søndag hadde israelske droneangrep kostet tre palestinere livet.
  • 30. juni ble likene av tre unge israelere funnet på Vestbredden.
  • 2. juli ble en palestinsk tenåring funnet mishandlet og drept utenfor Jerusalem.
  • 7. juli: De sørlige delene av Israel blir utsatt for omfattende palestinske rakettangrep.
  • 8. juli: Den israelske hæren hevder at Hamas er i besittelse av langdistanseraketter etter at en rakett av typen M-302 traff kystbyen Hadera nesten 100 kilometer nord for Gazastripen. Israel kaller inn 40.000 reservesoldater. Samme natt bomber israelske luftstyrker over 160 mål på Gazastripen.
  • 9. juli: Dødstallene stiger til minst 43 drepte. Flere hundre er såret i konflikten.
  • 10. juli: Israel gjennomfører det største angrepet siden militæraksjonen startet 8. juli. Natt til torsdag angriper Israels hær (IDF) 322 mål på Gazastripen. Minst 21 personer blir drept i angrepene og dødstallene siden militæraksjonen startet stiger til minst 72 drepte.