G4S varsler uttrekk fra israelske fengsler

Under en kampanjeuke i oktober 2013 overleverte Stein Guldbrandsen i Fagforbundet kravet om uttrekk til kommunikasjonssjef Ådne Mauritzen og HR-direktør Harald Gjengstø i G4S Norge. (Foto: Norsk Folkehjelp)

Konsernsjefen Ashley Almanza i det internasjonale sikkerhetsselskapet G4S varslet på selskapets generalforsamling at G4S ikke vil fornye kontraktene med israelske fengsler når kontraktene går ut i løpet av de neste tre årene.

12.06.2014 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 12.06.2014

Uttalelsen kom et par dager etter det ble kjent at det britiske OECD-kontaktpunktet ville undersøke G4S sine bidrag til menneskerettighetsbrudd.

G4S leverer sikkerhetssystemer til israelske fengsler. Ifølge Amnesty International utsettes palestinske fanger i israelsk varetekt for tortur. Hundrevis av palestinske fanger er nå på den 44. dagen med sultestreik i protest mot fengsling uten rettssak.

Norsk Folkehjelp, Fagforbundet og Palestinakomiteen i Norge er blant de norske organisasjonene som har krevd at G4S trekker seg ut av all virksomhet på okkupert palestinsk land, og stanser leveranser til israelske fengsler.

–Uttalelsen fra konsernsjefen om at G4S vil trekke seg ut av israelske fengsler er et positivt signal, og gir tro på at protester nytter, sier Liv Tørres, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Den palestinske fangerettighetsorganisasjonen Addameer understreker i en pressemelding at G4S ikke har kommet med noen skriftlige uttalelser som bekrefter at selskapet vil avslutte alle kontrakter med det israelske fengselsvesenet og andre deler av Israels apartheidregime. Addameer viser til at G4S tidligere har unnlatt å følge opp sine løfter i praksis.

–Nå må vi vente og se om G4S faktisk trekker seg helt ut og slutter å tjene penger på et fengselsvesen hvor det er kjent at mindreårige systematisk blir mishandlet og det sitter palestinere på ubestemt tid uten lov og dom, sier Stein Guldbrandsen, arbeidsutvalgsmedlem i Fagforbundet

–Vi må ikke glemme at G4S vil fortsette å levere tjenester til israelske fengsler i minst tre år til. Kampanjen mot G4S sine bidrag til okkupasjonen vil fortsette fram til selskapet faktisk avslutter all støtte til Israels militære okkupasjon, sier Kathrine Jensen, leder i Palestinakomiteen i Norge.