Boikott av okkupasjonsvarer

Ordfører i Øvre Eiker (Høyre)

Ordfører i Øvre Eiker (Høyre) (Foto: Rajendre Khargi, PSI)

Under sitt besøk til Norge, fortalte Israels presiden Shimon Peres norsk presse at boikott som virkemiddel er fåfengt i vår multinasjonale verden og at Israel er uberørt av boikottkampanjene.

15.05.2014 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 15.05.2014

For nærmest å understreke de ordene overrakte Peres Kong Harald Ahava-produkter fra okkupert område. Slottet på sin side serverte Peres og gjestene vin fra de okkuperte territoriene under gallamiddagen.

Norske myndigheter har fordømt Israels kolonisering av Vestbredden som et hinder for fred, og statsministeren understrekte senest 13. mai at bosettingsutbyggingen er ulovlig.  At slottet byr på okkupasjonsvarer aktualiserer betydning av boikott som virkemiddel og behovet for økt aktsomhet ved handel med Israel.

Les Norsk Folkehjelps og Fagforbundets reaksjon på Peres gave til slottet.

Les også nestleder i Fagforbundet Vestfold og fylkets Palestina-ambassadør Eddie Whytes artikkel i LO Aktuelt. Whyte poengterer at boikott er et ikke-voldelig verktøy som bidro til å avskaffe apartheid i Sør Afrika og kan gjøre det samme i Israel.

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har i sin rapport Farlige forbindelser vist hvordan norske myndigheter og private selskaper har økonomiske bånd til okkupasjonen. Fagforbundet er av den mening at ingen skal tjene på okkupasjon og folkerettsbrudd. I rapporten oppfordrer Norsk Folkehjelp og Fagforbundet også forbrukere å slutte å kjøpe israelske produkter som stammer fra okkupert land. Vita-kjeden sluttet å selge Ahava-produktene, det foregår en boikott-kampanje mot SodaStream og forhåpenligvis vil slottet slutte å kjøpe og servere okkupasjonsvin.

Fagforbundet har over lenger tid påpekt at det er høyst på tide at regjeringen i klartekst fraråder næringslivet å ha økonomisk samkvem med folkerettsstridige bosettinger. Regjeringen må også følge etter EU som har vedtatt retningslinjer som sørger for at EU-midler ikke blir brukt i de ulovlige bosettingene på Vestbredden. Et hvert norsk-israelsk samarbeid må kun gjelder for Israel, og ikke for de ulovlige bosettingene.